21.11.2013

Florida 2013 / Sarasota ja Siestä Key Beach etc.

Ajelimme siis torstai aamuna Orlandosta Tampaan ja lopullinen määränpää oli Tampa Lowry Zoo. Meidän lapset ovat aina viihtyneet katselemassa eläimiä ja tämä kerta ei ollut poikkeus. Tampa Zoo on TOSI kiva ja sieltä saa mahtavia kuvia eläimistä koska suurin osa ei ole pleksin tai kaltereiden takana autaukset on rakennettu hieman eri tavoin. Eläintarha on rauhallinen, juuri sopivan kokoinen ja sopivan interaktiivinen. Eläimiä on laidasta laitaan ja monet lajit näimme nyt ensimmäistä kertaa, kuten mm. simpanssit, manaatit sekä orankit. Mielestäni kaikki eläimet näkee Tampan eläintarhassa hyvin ja aniharva eläin on tosiaan esim. lasilevyn takana ja sillonkin lasi oli puhdas sekä hyvässä kunnossa että läpi näki hyvin. Osa eläimistä oli myös koettavissa kosketuksen kautta. Mm. rauskuja sai syöttää (maksua vastaan tietty) rauskualtaalla ja Jii osti mukin nektariinia papukaijoille tms. linnuille jotka samantien lensivät pojan pään päälle ja käsivarsille herkuttelemaan. Tälläisissä kohteissa luonnollisesti myös kuljettiin ”lahjashopin” kautta katsomaan ja kokemaan ja samalla olisi ollut tietenkin tilaisuus ostaa jotain eläimiin liittyvää oheistuotetta. Lahjashopeissa on yleensä töisä vanhempia ihmisä jotka ovat hyvin ystävällisiä sekä puheliaita ja ovat tietenkin tavanneet ihmisiä ympäri maailmaa. Vaikka luulisi, ei tule yhtään sellainen olo että "ostaostaosta" vaan kanssakäyminen on hyvin välitöntä ja mukavaa.  Meillä taisi mennä 3-4 tuntia eläintarhassa ja joka sekunti oli sen arvoinen.

Kerroin aiemmin että lähdimme reissuun yhdellä laukulla eli suurin osa vaatteista ostettiin reissusta. Koska minulta on pyydetty vaatepostauksia, yritän kirjoittaa reissupostauksien joukkoon mistä vaatteita on hankittu. Eli tuhoutuneiden elukkakuvien sijasta fashion-kuva Jiistä. Hattu H&M, paita Tommy Hilfiger, shortsit Gap ja lipilapit Abercrombie.

Matka jatkui  vielä samana päivänä Tampasta Sarasotaan. Sarasota on kaunis, kulttuurikaupungiksikin tituleerattu kaupunki Floridan länsipuolella eli Meksikonlahden rannalla. Tällä puolella Floridan niemeä aallot ovat rannassa hieman maltillisempia ja vesi on hieman lämpimämpää. Rantaa on kilometritolkulla ja hiekka on juuri sitä ihanaa, papukaijakalan kakka-hiekkaa, josta voi muovailla vaikka mitä taideteoksia. Ylipäätään Meksikonlahden puolinen alue Floridasta on ihanteellinen lomapaikka koska ranta on täynnä vanhoja kalastajakyliä ja "pieniä" kaupunkeja omine ominaispiirteineen. Välimatkat ovat lyhyehköjä joten päiväreissut eri kaupunkien välillä onnistuvat helposti.

Sarasotassa vietimme 7 yötä Best Western Plus Gateway Siesta Key –hotellissa. Hotelli oli hyvien liikenneyhteyksien varrella, eli siitä pääsi näppärästi niin rantaan kuin kauppoihin ja isommille teille. Hotelli on luhtitalo-tyyppinen eli huoneisiin mennään suoraan ulkokäytävältä ja auton sai parkkiin talon eteen. Mitään ylimääräistä meteliä ei ollut ja vaikka meidän huoneemme oli parkkipaikan (sekä ison tien) puolella, ei liikenteen melu kuulunut sisälle. Uima-allas alue oli mielestäni todella hyvä, ainakin uimataitoisille lapsille. (Muistaakseni pihalla oli myös lastenallas mutta en nyt mene vannomaan). Allas oli iso ja puhdas, allasalueella saimme monesti olla ihan keskenämme ja lisäksi lapset istuivat 30 asteen lämmössä myös pore-altaassa =D Hotellissa ei omaa ravintolaa ollut mutta vieressä oli Harry's Sport Bar & Grill jossa oli varsin pätevät ruoat meidän nirsolle lapsikaksikollekin. bella rakastui mac&cheese –annoksiin ja allekirjoittanut söi miehensä kanssa yleensä salaattia eri lisukkeilla ja meidän pihvipoika söi tietty lihaa, lihaa sekä lihaa, kaikkea löytyi. Hotellin aamiainen oli minusta ihan hyvä, erilaisia muroja, pannukakkuja, hedelmiä ja leipää, mehua, teetä, kahvia jne jne. Ei ihan suomalaisten hotelliaamiaisten tasoa mutta huomattavasti parempi kuin automaattikahvi ja muoviin pakattu muffinssi.

Rantalelut/ Wings Beachwear (suosittelen), toppi Tommy Hilfiger ja shortsit Abercrombie.

Sarasotassa on maailman parhaimmaksi rannaksi valittu Siestä Key Beach joka on todellakin ranta isolla R:llä. Kävimme rannalla heti samana iltana kun tulimme kaupunkiin katsomassa auringonlaskua ja pitkästä päivästä väsyneet lapset piristyivät kuin salamaniskusta kun näkivät lähes aution kilometrien pituisen hiekkakaistaleen. Kävimme rannalla myös päiväsaikaan uimassa ja pelailemassa vaikkakin lapset tykkäävät enemmän uida uima-altaissa. Mies kuitenkin seisoi useamman tunnin lasten kanssa pitkällä vedessä ja hyppyytti bellaa läpi murtuvien aaltojen. Ostimme myös älyttömän mageen ja Suomessa aikalailla tarpeettoman hiekkalinnasetin ja allekirjoittanut teki bellan kanssa hiekkalinnoja savimaisesta hiekasta. Rannalla on päivisin paljon porukkaa ja lapsia ei voi jättää edes puoleksi sekunniksi silmistä. Kävin yksin kävelemässä rantaviivaa pitkin ja kun kävelin takaisin päin teki aikuisenakin tiukkaa erottaa omia perheenjäseniä vaikka tiesi minkä tornien väliltä etsiä -saatikka että olisi liikkuvaa lasta etsinyt, tai toisinpäin.

Eräs ilta kävimme toisessa päässä rantaa todistamassa järjettömän upeaa auringonlaskua jota joka ilta tulee katsomaan kymmeniä ihmisiä. Nyt oli paikalla myös mm. hääpari ja oli hauska katsoa kun heistä otettiin valokuvia. Jo pelkästään ajelu ympäri rantoja sekä kaupunkia oli antoisaa koska nähtävää oli niin paljon. Tyttö edelleen huokaili takapenkillä Floridan kauneutta ja välillä takapenkki hiljeni kun molemmat lapset nukkuivat tekemistä ja lämpöä pois.

Sarasotasta mies ajoi yhtenä päivänä Punta Gordaan Rick Treworgy´s Muscle Car Cityyn katsomaan autoja ja me sinä päivänä hengailtiin lasten kanssa altaalla ja käytiin syömässä Harrilla. Hotellin vieressä oli muutama rantaromukauppa ja lasten kanssa koluttiin mm. tuliaisia. Hotellilta olisi voinut kävellä rantaankin mutta kun oltiin lomalla ja laiskotti niin mitäpä turhaa itseään rasittamaan. Olimme jo ennen reissua päättäneet että Sarasotasta voimme tehdä vastaavia päiväreissuja autolla  lähistölle ja yhtenä päivänä kävimme myös Ellenton Premium Outles –ostarilla täydentämässä niin tuliaisia kuin omaa vaatevarastoakin.

Myös  Ellenton on ulkoilmakauppakeskus joka tarkoittaa että alue koostuu yksittäisistä liikkeistä joihin käynti tapahtuu yksittäisten liikkeiden ulko-oven kautta. Välissä on katosta tai sitten ei eli jos sataa niin saattaa kastua ja kun on lämmin niin sulaa :D Myös näissä kauppakeskuksissa on ruokapaikka eli food court jossa on perusostarisafkavalikoimat.  Mies teki enemmän hankintoja kun olen ikinä nähnyt vaatesektorilla, johtuen siitä yksinkertaisesta asiasta että olimme maassa missä myös lähes kaksimetriselle ihmiselle löytyy valikoimaa sopivan kokoisissa vaatteissa. Minä tietysti ostin kummityttärelle mm.  Carter’s :ta niin paljon kun uskalsin ja meidän lapset saivat valita suurimman osan vaatteistaan Tommylta. J Crew ja RL  ovat myös vakiokalustoa Outlet ostareilla ja löysin jostain Burrenkin liikkeen mutta en muista oliko se Vinelandilla (Orlando) vai Ellentonissa. Suurin osa outleteista on muuten vaatekauppoja. Sketchersin kauppa löytyy myös lähes aina sekä Samsoniten laukkukauppa. Me ostimme reissusta viisi uutta matkakassia ja kaikkiin kasseihin lukot, vyöt sekä nimitägit. Kaikki kassit on Delseyn tai Samsoniten pyörällisiä duffeleita ja oheishärpäkkeet Samsoniten mallistosta. Bellalle löytyi viimein kauan odotettu vetoreppu JanSportilta. Laukkujen ostaminen ostareilta on kätevää siinäkin mielessä että muut ostokset voi lauttaa vedettävään laukkuun ja näin moni tekeekin. Leluliikkeitä tuntuu olevan todella vaikea löytää ylipäätään ja outleteistakin onnistuimme löytämään vain makeiskauppoja ja Disneyn liikkeitä. Lopulta otimme oikein asiaksi etsiä peruslelukaupan ja viimein sellainen löytyikin jostain päin Sarasotaa muistaakseni. Tai perus jos olettaa että lelukaupassa on lelujen lisäksi, vaatteet, vaunut, teltat, sängyt ja kalusteet ssekä kaikki muu mahdollinen joka lapsiin voi ikinä liittyä –niin ja se on Prisman kokoinen :D

Sarasotan alueella on useampia kauppakeskuksiakin (Westfield Malls) ja näissä tuli käytyä etsimässä niitä lelukauppoja ja minä, köhköh, saatoin ostaa hieman mm. pyyhkeitä. Macy’s :llä on todella outo hinnoittelupolitiikka joka käytännössä todentuu niin että hintalapussa lukee hinta, jonka päällä on alehinta, jonka päälle lasket mielessä vähän lisää verojen takia ja kassalla myyjä ilmoittaa hinnaksi silti päässä laskemastasi hinnasta noin puolet pienemmän hinnan. Mies osti bellalle RL:n mekon ja kysyi minulta hintaa, sanoin että kun siinä lukee alehinnassa 18 dollaria niin lopullinen hinta on varmaan reilu 20 dollaria. Mekko maksoi 8 dollaria. Samalla logiikalla oli hinnoiteltu pyyhkeetkin jotka on jo lähtökohtaisesti jenkeissä järjettömän halpoja kun vertaa suomen hintoihin. Ostin uuteen kotiin kaikki uudet käsipyyhkeet sekä lasten pyyhkeet ja merkkeinä mm. Lacoste ja RL. Pyyhkeet maksoivat viidestä dollarista 15 dollariin jostain kalleimpia oli Lacosten pyyhematot lastenkylppäriin noin 15 dollarin kappalehinnalla. Oli siis vähintäänkin järkevää ostaa yksi ylimääräinen kassi, täyttää se pyyhkeillä ja rullata Suomeen.

Koska tähän aikaan vuodesta lämpötila nousee koko ajan, on mahdotonta viettää koko päivää altaalla tai rannalla. Me yleensä olimme aamupäivän jommassa kummassa, sitten syötiin jotain jos maistui, sitten lähdettiin autolla jotta lapset saivat ottaa päikkärit ja illemmalla syötiin paremmin ja koluttiin esimerkiksi kauppoja tai katsottiin telkkua hotellissa. Poikkeuksena päivät kun lähdimme heti aamusta esimerkiksi Ellentoniin, Veniceen tai St. Petersburgiin. Olisimme voineet buukata erilaisia puistoja ja aktiviteetteja joka toiselle päivälle mutta koska tarkoitus olisi ensi sijaisesti vain olla ja lapset halusivat vain uida ja syödä Pizza Hut:ssa ;), päätimme että otetaan rennosti eikä haalita liikaa tekemistä. Emme myöskään liikkuneet juurikaan auringonlaskun jälkeen missään koska lämmin ilma verotti sen verran että lapset nukahtivat aikaisin. Kun kysyin lapsilta mikä reissussa oli kaikkein  kivointa, vastasivat molemmat että uiminen! Eli siltä pohjalta ei ehkä olisi tarvinnut matkustaa ihan näin montaa kilometriä ….tosin molemmat ovat jo ilmoittaneet että haluavat takaisin Floridaan :D

To be continued...

1. Heipä hei! Löydin sun blogin kun googlettelin Rikke pipoa:) Ihania matkakuvia!! Me oltiin just toisella rannikolla Disneylandissa, Legolandissa ja Las Vegasissa. En ole vielä ehtinyt postailla kun lomanjälkeinen työmäärä on aika valtaisa...

1. Moi Kati ja kiitos :) Olisi tosi mielenkiintoista lukea juttuja sieltä toiselta rannalta! Haluaisin itsekin käydä siellä puolen kun en ole ollut mutta toistaiseksi lentomatka hieman tökkii. Kävinkin jo blogissaki pikaisesti mutta palaanpa paremmalla ajalla vielä :))

2. Minkähintaisia nuo Abercrombiet oli? Oliko paljon halvempia kun netin eurohinnat?

1. Kuule Annipenni olen miettinyt pääni puhki että muistaisin edes jonkun hinnan mutta kun ei :D Näppituntumalta sanoisin että hinnat saattaisivat olla aikalailla dollareina vastaavat kun eurona... ehkä. Mitään järjettömän edukkaita ei Abercrombiet ole jenkeissäkään mutta kyllähän hintaeroa aina jonkin verran on. Outlet-kauppaakaan ei tullut vastaan...

3. Ihania nämä teidän matkapostaukset!
    Ja onneksi näitä upeita kuvia on näinkin paljon, vaikka osa hävisikin, jos oikein muistan.

1. Kiitos Jassu ja kiva jos jaksat katsella :)
      Osa hävisi, vain ne ehkä mehukkaimmat mutta minkäs teet -pitänee palata ottamaan uudet kuvat ;)

Ihan mahtavaa jos ehdit jättää kommentin,