3.3.2009

Ale.. fuulaa vai todellisuutta.

Alkuvuosi on mennyt vaatevarastoja tankatessa.

Kaupat ovat täynnä ihanuuksia aina kausien alussa mutta olen omaksunut tavan maksaa mielummin tuotteista alemman hinnan. Aivopesu on toiminut niin hyvin että ääriharvoin ostan mitään normaalihintaista, voidaan jo puhua periaatteesta.
Tuttavani eivät joulun jälkeen ehkä hämmästyneet missä yhteydessä minut nähtiin tv:ssä; MTV3:n ansiosta olin kahdessa eri pääuutislähetyksessä - kyllä, alennusmyynneissä =) Ehkä kyseeenalaista julkisuutta mutta realistista. Sellainen minä olen -aleshoppaaja.

Kausi päättyy aina alennusmyynteihin ja ne viekkaat kauppiaat ovat keksineet sinne väliin jos jonkun näköisiä teemapäiviä. Mistä sitten tietää onko tavara oikeasti edullista vai ei?

Mikäli haluaa todella hyödyntää laskettuja hintoja, ei siihen riitä satunnainen käväisy naapurikaupungin liikkeissä. Tällöin tulee usein ostettua enemmän, ehkä turhaa tai ehkä jopa näennäisellä alennuksella -jostain olisi ehkä tämänkin tuotteen saanut edullisemmin.

Todellinen alehyödyntäjä menee ekana alepäivänä kuorimaan kermat päältä järjestelmällisesti sekä viimeisinä päivinä katsomaan ne todelliset löydöt. Itse en pidä 30% alea vielä hyödyntämisen arvoisena ellei tuote ole todella tärkeä minulle. Pitkin kautta on jäänyt mieleen mitä tuotteita eri kaupoissa on, mitkä niistä itse haluaisi ja edellisiltä vuosilta muistaa millä tavalla eri liikkeet lisäävät alennuksiaan.

Erilaisilla hintahullutuspäivillä on usein kyse vaate -ja tavaraeristä. Nämä tuotteet eivät ole yleensä myynnissä muulloin, ainoastaan tämän rajoiten ajan. Toki, poikkeuksiakin löytyy. Näissä täytyy olla erittäin hintatietoinen mikäli tavoitteena on hyötyä juuri alemmasta hinnasta, eikä erikoistuotteesta. Joskus näissäkin on todellisia löytöjä mutta itse olen huomannut että monet, jo traditionaaliset, alepäivät ovat pikkuhiljaa nostaneet hintojaan "vakkarituotteissa" ja monet tuotteet saattavat olla samalla hinnalla myynnissä normaalistikin.

Nettiostoksilla hintojen vertailu on paljon helpompaa ja kotisohvalta ei tarvitse nousta. Ehkä aikaa vievin asia on eri kauppojen etsiminen sekä toimituskulujen vertailu. Onpa käynyt niinkin että vasta maksuvaiheessa eräässä putiikissa tuli täysin yllätyksen lisäveloitus "ulkomaalaisen" luottokortin käytöstä. Toisaalta, vaikka itse ostankin paljon netin kautta, on välillä kiva käydä liikkeissä ostoksilla ja samalla juoda vaikka kahvit hyvän ystävän kanssa.

Olen ehdottomasti tullut johtopäätökseen että ale-shoppauksella voi hyötyä, jos on maltillinen ja markkinatietoinen. Tosin, tämä vaatii ehkä asumista isossa kaupungissa tai sellaisen lähellä sekä markkinoiden tiivistä seuraamista. Ei riitä että menee alepäivänä kauppaan, sinne pitää jo mennessä tietää mitä siellä on ja mitä se on maksanut siellä ...sekä toisaalla.

Onneksi alet ovat ohi ja voimme keskittyä odottamaan kevättä ja kaivaa uusiavanhoja ihanuuksia kaappien kätköistä päälle !



Phister&Philina, Zicco.


Catimini, Leofino


Molo Kids, Mads og Mille


Little Darlings, Giggles


Timberland, Prince&Princess


...kyllä, olen lukenut Himoshoppaaja-kirjat ja löytänytkin itseni sieltä välillä.

9 kommenttia:

  1. Minäkin ostin ennen ulkovaatteet oikeasti lähinnä vain alesta ed.kaudelta, ainakin -40%, nyt tuntuu että pakko ostaa heti keväällä, muuten se juuri haluamani puku loppuu jo (kuten nyt ticketin LIILA-pinkki kukallinen), mutta silti ostan, alesta, normihinnalla, kirpparilta yms... pitäisi kyllä jostain luopua :D kai siitä normaalihinnalla ostamisesta!

    VastaaPoista
  2. Mä olen tosi huono hyödyntämään alet. Ryysikseen en juuri mielelläni mene vaan ostan sitten rauhallisempaan aikaan, jos jotain kivaa tai tarpeellista tulee eteen.

    Toisaalta vähän kadehdinkin niitä, jotka osaavat ostaa esim. seuraavien kausien ulkovaatteet tai kengät etukäteen aleista :). Mä en jotenkaan vaan jaksa enkä osaakaan miettiä niitä kokoasioita etukäteen.

    Jäätiin muuten ilman noita Timberlandin sandaaleja viime kesänä :). Eka kerralla liikkeessä katselin, että onpa kivannäköset kengät ja sitten kun niitä tarvittiin ja menin liikkeeseen, niin koot oli loppu...

    VastaaPoista
  3. anana kirjoitti:
    "Onpa käynyt niinkin että vasta maksuvaiheessa eräässä putiikissa tuli täysin yllätyksen lisäveloitus "ulkomaalaisen" luottokortin käytöstä"

    <<< Olisiko kyseessä ollut tanskalainen nettikauppa... Köpiksessä ei ihan paikan päälläkään tosiaan suositella pelkästään ulkomaisten korttien varaan jättäytymistä, kun välillä eivät kelpaa ollenkaan ja usein veloitetaan lisämaksu!

    -jarna-

    VastaaPoista
  4. Jep, kyseessä oli Mads og Mille. Eipä se montaa euroa ollut mutta silti harmitti "ylimääräinen" maksu. Koska kyseessä oli kuitenkin "must" tuote niin auttanut kun nieleskellä =D

    VastaaPoista
  5. Tää oli hyvä postaus. Itsekin aleaikaan teen osasta hankinnoista suunnitelmat ja sitten teen täsmäiskuja:)
    30 % ale ei saa minua vielä kauheasti liikkeelle, mutta kun prossat nousee, niin pulssi kiihtyy.
    Sellaiset pakko-saada vaatteet ostan kyllä normihinnallakin, kaikkea en uskalla aleen jättää. Mutta noita kampanjapäiviä on itse kullakin liikkeellä ja silloin kannattaa olla kärppänä. Esim. Melijoella on useasti tarjouksia uusista mallistoista.

    VastaaPoista
  6. Kirjoitus oli kuin päästäni. Olen samaa pohtinut muutaman kerran.
    Vaatteet taas jälleen oli IHANIA!!! Varsinkin tuo alin mekko...oi oi ja voih. =)

    VastaaPoista
  7. Mistä tuo ihana mekko on? Yritin googlettaa giggles kauppaa, mutta en löytänyt... Todella ihana prinsessamekko!

    VastaaPoista
  8. Oikeassa reunassa on TJEU-linkkilista johon pyrin laittamaan mahdolliset tekstissä/kuvissa olevat viitelinkinkit. Elikkäs' sieltä *kliklik* Giggles niin pitäisi ohjautua oikealle sivulle :)

    VastaaPoista
  9. Voi ihanuus mitä vaatteita tytöille onkaan. Poikien kauniiden vaatteiden metsästys onkin taitolaji.

    Olen ihan liian huono etsimään aleista lastenvaatteita. Itselle kyllä liiaksikin :D

    VastaaPoista

Ihan mahtavaa jos ehdit jättää kommentin,
ilahdun ihan jokaisesta!
Kiitos kun kävit ♥