2.12.2013

Florida 2013 / Delfiiniristeily via Tin City ja Naples Pier

Naplesin rannalla on paikka nimeltä Tin City joka koostyy ryppäistä ravintoloita ja paikallisia pikkuliikkeitä. Tunnelma on mahtava romanttisella tavalla rähjäinen ja täältä lähtee myös delfiiniristeilyt. Me menimme hyvissä ajoin varaamaan paikat muistaakseni kello kahden risteilylle, botski lähtee kolmesta viiteen kertaa päivässä ja syötiin samalla viereisessa satamakuppilassa. Oli kuuma. Kauppoja ei kierrelty tällä alueella kun se mitä väliaikaa jäi, hieman tuliaisia mutta mutta muuten focus oli risteilyssä.

Risteilyt: Purenaples.com
Valitsimme paikat yläkannelta reunasta, kaksi paikkaa onnistuimme saamaan aurinkolipan alta ja ja me bellan kanssa käristeltiin ilman lippaa (rasvaa-rasvaa-rasvaa), sanoinhan jo että oli todella kuuma. Risteilyyn kuuluu myös aivan mielettömän mielenkiintoista kerrontaa paikallisesta historiasta ja alueella tällä hetkellä asuvista henkilöistä ja taustoista (oikeasti opas heitti niin hyvää juttua että olisin ollut valmis maksamaan siitä ilman delfiinejäkin). Risteily kesti noin puolitoistatuntia ja pääosin kiersimme kanaaleja pitkin ja kävimme kääntymässä Meksikonlahdella. Lisämausteena meidän reissulla nähtiin myös matalikolle ajaneen veneen pelastusoperaatio. Koska risteilyn aikana nähtävät delfiinit ovat vapaita, ei niiden näkemistä voi luvata mutta yleensä delfiinit seuraavat veneitä ja hyppivät peräaalloissa eli näkyvät, niin myös meidän reissulla. Lapset nauttivat tästä ainakin yhtäpaljon kun olisivat nauttineet vangittujen delfiinien näkemisestä ja itse pidin tästä vaihtoehdosta huomattavasti enemmän.

Kuulemma, omistajan mielestä 20% riittää. Loput hän lahjoittaa tuloistaan hyväntekeväisyyteen etc.

Viron lippuun liittyy aika hauska tarina tähänkin.

Illemmalla käytiin Naplesin laiturilla. Laitureita on joka kylässä, ne ovat valtavia ja niillä on yleensä paljon porukkaa kalastamassa. Lapset olisivat myös halunneet kalastaa mutta touhu olisi tullut kustantamaan jokaisella toteutetulla tavalla aika paljon ja todennäköisesti saaliin sijaan olisimme saaneet pettyneitä lapsia niin sovittiin että toisella kertaa. Tätä ennen lapset olivat jälleen nukahtaneet autoon ja lapsi nro. kaksi oli niin tolkku pois että herääminen kesti hieman pidempään :D Laiturilla oli paljon katseltavaa sillä paikalliset nostivat kalaa ja kaiken kruunasi ilmeisesti vakkari osallistuja Flipper joka nappasi nuorempien kalastajien kalat ennen kun he ehtivät vetää saaliin ylös. Lähtipä kerran lippa niin pitkälle että loppui siimakin kesken kelasta mutta hetken jännityksen jälkeen delfiini oli päässyt irti ja kundi sai kalastusvälineensä takaisin hallintaansa. Jutuista päätellen tämä oli ihan joakpäiväistä ja delfiinit yleensä nappaavat vain kalat, vaikka itseä tietenkin hirvitti ajatus delfiineistä suu täynnä vieheitä.

Kylttejä, kylttejä, kylttejä.

En huomannut selvittää mikä häppeninki oli mutta auringon laskun jälkeen kaupunki heräsi eloon. Kaikki liikkeet olivat auki 5th Avella, ravintolat täynnä ja kadunkulmat täynnä esiintyjiä. Katu oli yhtä kaunis kun ensimmäistä kertaa täällä ollessani, ne valot jotka täällä kotona tunnetaan jouluvaloina ovat Naplesissa joka iltainen ilo pimeyden keskellä. Olisi niiiiin paljon mieli tehnyt sujahtaa sekaan lämpimään tunnelmaan. Lapset olivat kuitenkin rättipoikki ja seuraavana päivänä oli tarkoitus lähteä Miamiin eli tyydyimme ihailemaan viileän auton ikkunasta meininkejä. Seuraavana aamuna piipahdin muutamassa pikkuliikkeessä ostamassa bellalle pari Splendid:n paitaa ja tennishameen, 3rd Street ja 5th Avenue ovat ehdottomasti kiertämisen arvoisia jos tänne tulee, päivällä sekä illalla.

1. Nämä kuvat saa matkakuumeen aina nousemaan. Meillä on kolme viikkoa lähtöön, joten nyt saa kuumeillakin.

1. Iiik, ihan älyttömän lyhyt aika ♥ Jännityskin varmasti pakkaantuu jo :) Ihanaa reissua teille!

2. Kiitos tästä ihanasta Floridan matkakertomuksesta! Mainioita vinkkejä sinne päin matkaaville ja upeita kuvia, kuten aina :-)

Olimme Key Westissä puolitoista vuotta sitten (huhtikuussa) ja tykkäsimme kovasti. Siellä oli silloin oikein miellyttävät lämpötilat eikä ollenkaan liian kuuma. En tiedä onko siellä sitten yleensä "viileämpää" kuin tuolla alueella, jossa te olitte. Voisin kyllä lähteä milloin vaan uudestaan.

Kati

1. Kiitos Kati! Tosi kiva kuulla että joku mielenkiinnolla näitä lukee :)
      Meksikonlahden puolelle on yleensä lämpimämpää, kun Miamin puoleisella rannikolla ja tuo huhti-toukokuun taite on juuri se kohta kun lämpötila nousee yleensä aika vauhdikaasti. Meidän perheessä minä ja poika nautitaan lämmöstä ja bellakaan ei juurikaan valittele mutta mies on tosiaan hieman lämpöherkkä. Onneksi paahdetta pääsee pakoon ostareille ja autoon ;)
      Meiltä jäi nyt Key West pois koska muuten tuli kierrettyä niin iso osa Floridaa mutta suunnitelmissa olisi kyllä Keyssilläkin päästä käymään tulevaisuudessa.

Ihan mahtavaa jos ehdit jättää kommentin,