8.7.2012

Äiti, uskaltaisitko sä mennä kahvikuppeihin?

Espoo - Yyteri - Särkänniemi - Espoo

Vaikka lähtöl auantai-aamuna olikin varsin hektinen, olin päättänyt että siitä eteenpäin edetään kiireettömästi. Löyhä aikataulu jossa on ainoastaan määritelty ne perusaktiviteetit ja kaikki siinä välissä on improvisoitavissa. Ja kuten muuallakin on ollut puhetta, kesäisin myös syödään miten sattuu, missä sattuu ja mitä sattuu. Niin se vaan menee, niin me edetään.

Aamulla startattiin Yyteriin ja mukana oli kylmälaukussa miehen tekemät eväät. Aamiaisella tietysti hoettiin sitä aamupalan tärkeyttä mutta totuus on että lapset syövät sen mitä syövät, eipä sitä voi väkisinkään ruokaa kurkusta alas työntää. Vähänkin kun ovat vielä äitiinsä tulleet ettei se aamiainen oikein putoa, niin ei. Tässä poikkeuksena että poikahan syö pekonia vaikka kaksi pakettia joka aamu jos häneltä kysytään. Jotenkin verisuonisairauksia täynnä oleva lähisuku ei kuitenkaan rohkaise pekoniaamiaiseen joka aamu.

Sääennusteet eivät meitä hellineet mutta jos Suomen suvessa alkaa Pekan mukaan tekemään suunnitelmia, saa sisällä viettää koko kesän. Olin varautunut siihen että jos sataa käytetään sateenvarjoa ja jos sataa paljon, tehdään jotain muuta. Yyterissähän hieman ripsikin muttei mitenkään häiritsevästi, kesä kastelee ja kesä kuivaa.

Yyteristä lähdettiin ajamaan Tampereelle. Koska oli selvää että lapset tipahtaa autoon samantian, kurvattiin viereiselle Teboilille syömään. Kesä tai ei, pitää se yksi lämmin ruoka ainakin tarjota vaikka eihän se aina maistu kun lämmin sää on. Matka jatkui Tampereelle jossa Ilves-hotellissa kirjoittelen tälläkin hetkellä postausta. Mies vei vielä lapset uimaan lauantai-iltana hotellin altaaseen, eihän se yksi uintikerta per päivä riitä mitenkään lomalla!

Sunnuntai-aamuna tsekattiin säät ja jälleen keskuteltiin aamiaispöydässä siitä miten tärkeä olisi syödä hyvin. Hetken istuin siinä ajatuksissani ja katselin lapsia ja mietin että vautsivau, onpa ne kasvaneet kun kerrankin aamiainen painottuu syömiseen eikä lasten kaitsemiseen, komentamiseen ja muuhun yleiseen hälinään. Toki hetken päästä molemmat menivät jo hivenen pitkin penkkejä [noniin, olihan ne meidän lapsia]  joten oli aika poistua.

Kuten ennenkin, tähtäsimme Särkänniemeen niin että on ennustettu sadetta [tai järjetöntä hellettä], se on yksi tapa varmistaa ettei tarvitse jonottaa. Tänä vuonna Iltapäivälehdet olivat tehneet loistavaa työtä ja Särkänniemi oli erittäin väljä. Mihinkään ei tarvinnut jonottaa ja yhdessä laitteessa tyttö oli ihan yksin... vähän kuin yksityiskierroksella. Lämmin ja kostea ilma ei haittaa ollenkaan sillä enemmän harmittaisi viettää tuntikausia jonoissa. Nestetankkaus ja pizzaslicet riittivät koko päiväksi. Ja se päivä oli mahtava! Ei satanut, ei tapeltu ja lapset pääsivät kaikkiin laitteisiin mihin halusivat... tai no melkein. Pienoinen takaisku oli että tytöllä ei riittänyt pituus kaikkiin niihin laitteisiin johon olisi halunnut (tälläistä ongelmaa ei ole ollut pojan kanssa joka omaa hieman enemmän itsesuojeluvaistoa). Onneksi oli laitteita mihin aikuisen kanssa pääsi alle 120 senttinenkin sillä pienten laitteet eivät muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tyttöä kiinnostaneet. Angry Bids puistokin käytiin läpi mutta ehdottomasti tällä hurjapäällä paino oli niissä vetkuttimissä.

Sitä sadetta ja ukkosta ei ikinä tullut. Tukkijoen jälkeen otettiin pienet itkut Koskiseikkailulla (minimi piruus 120 cm) ja siitä eläintarhan ja akvaarion kautta takaisin hotellille, uimaan!

[äiti ei mene laitteisiin, ei edes kahvikuppeihin. äiti meni rikki tytön odotusaikana eikä enää kestä edes takapihan keinuja. äiti ottaa valokuvia ja huoltaa]

...l o m a l l a.

1. Tääkään äiti ei mene laitteisiin. Ei vain pysty, edes keinuihin :)

Hauska päivä teillä ollut! Ihanaa loman jatkoa ja kiitos kivoista kuvista. Yyterin biitsikuvissakin oli suloinen lomatunnelma.

2. Mekin oltiin eilen Särkänniemessä Pinjan kanssa kahestaan, Pinja halusi tukkijokeen ja eihän se auttanut kuin äidin lähteä viemään. :) Vähän kyllä otti itseänikin mahan pohjasta viimeinen lasku, Pinjasta oli vain kivaa, olisi mennyt heti uudestaakin. :)

3. Mahtava agenda teidän yhden (?) yönreissulla! Ehdotin just miehelle, jos kopsattaisiin teidän idea viimeiselle lomaviikolle. Kävittekö muuten Porissa paljon hehkutetussa Kirjuriluodon puistossa? Niin ja ihania kuvia jälleen kerran - etenkin pusukuva sulatti viimeistään sydämen ;-)

4. Kauniita kuvia - suloinen lokkikin. :)

5. Ihania kesäkuvia!
    Me ei ei olla tuonne vielä keritty vaikka paikallisia ollaan.Itse tykkään kyllä edelleenkin laitteista:)

6. Oi mitä ihania lomatunnelmia täällä blogi pullollaan. -Tiina

7. Tämä äiti menee:)
    Ainoa josta jään pois on Mustekala(?). Se kapistus joka heittelee joka eri suuntaan ja miten sattuu. Siinä voi tulla Ykä kylään. Vuoristoradat ja viikinkilaivat on parhaita:)

Mä olen aina ollu tosi yllytyshuulu ja se sama hulluus vaan jatkuu ;)

8. Ihana reissu ja ihanat kuvat. Ja ei kiitos laitteita mullekaan;).

9. Argh, just katosi vasyauskseni jonnekin!

Anyways. Kiitos kun olette ehtineet tänne viesittelemään. Ilahdun joka kommentista suuresti, etenkin keskellä lomakautta, kiitos ♥

Ja laitepahoinvointi on mysteeri. Itse rakastin niitä hurjimpia laitteita ennen ja vannoin että niin tulee aina olemaan... sitten tapahtui jotain. Sille on oltava joku luonnollinen selitys, kun vain tietäisi mikä... Vai sanottiinkohan joskus jossain että se auttaa lajinsäilymiseen, kun äidit eivät kuole tapaturmaisesti hurjissa vuoristoradoissa...

Ja Tempereesta. Me M oltiin kaksi yötä koska mä en jaksanut hötkyillä =D Sanoin että ei lähetä Särkänniemestä suoraan kotiin koska halusin yhden illan/yön/aamun kun ei ole kiire ja pakko suorittaa. Joten tulimme hotelliin ja mies vai lapset uimaan, taas ;) Ja seuraavana aamuna vasta lonnittiin Ieaprkin kautta kotia :)
    Ps. suosittelen ;)

Kiitan, vielä, ootte just ihania ♥

10. Me käytiin myös Särkkiksessä ja Yyterissä, mutta siis käänteisessä järjestyksessä =) Bongasin muuten teidät sieltä Yyteristä =)

Ihan mahtavaa jos ehdit jättää kommentin,