23.9.2011

Muutama ajatus piilomainonnasta,

ja blogien kautta tapahtuvasta markkinoinnista ja "markkinoinnista" yleensä.

Jumiuduin eräs ilta lukemaan blogien piilomainonnasta. Kahlasin linkkejä toisensa jälkeen, blogeja ja mielipiteitä. En ollut aikaisemmin ajatellut että ilmeisesti, etenkin muotibloggareista, suurin osa saa liki päivittäin sponsorointina sitä sun tätä. Eipä sillä ole minulle mitään merkitystäkään, paitsi kiinnostus ammatilliselta pohjalta. Itse luen muotiblogeja vähän, lastenvaate-ja lifestyleblogeja enemmän. Itse asiassa nykyisin luen tosi vähän yhtään mitään, pitäisi puhuakin lähinnä kuvien katselusta. Lastenvaateblogeissa en ole muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta huomannut että sponsorointia olisi, ja siitä ei puhuta oikeastaan ollenkaan. Sen sijaan on useampia blogeja joista on helppo vetää johtopäätös että yritykset blogin takana vaikuttavat säännöllisesti lukijoihin sekä kuluttajiin.

Mitä merkitystä tällä sitten on? Isoimpana ilmiönä ehkä kateus, joka nostaa päätään niin keskustelupalstoilla kuin blogien kommenttibokseissa. Jostain syystä jos joku saa jotain ilmaiseksi, on hän automaattisesti vähän huonompi ihminen, ostettavissa, myytävissä ja joka suhteessa epäaito. Logiikka sen takana, että tuote tai sen esittelijä muuttuu, riippuen siitä onko kertoja ostanut tai saanut sen tuotteen, ei ole minulle vielä auennut. On ilmanmuuta selvää että on eroa kehua tuotetta siltä pohjalta että ainoastaan hyötyy tästä itse jotenkin tai että kertojalla on aito käyttökokemus tuotteesta jonka hän jakaa lukijoiden kesken. Välillä on kuitenkin aistittavissa, että koko bloggaajan persoonallisuus sekä ihmisyys tuntuu muodostuvan sen mukaan, miten hän on esitellyt tavarat haltuunsa saanut.

Kumpiakin varmasti tarvitaan. Yritykset ja brandit tarvitsevat markkinointia jotta tuotteet saadaan kuluttajien tietoisuuteen ja kuluttajat tarvitsevat tuotekokemuksia jotta pystyvät muodostamaan käsityksen sekä ostopäätöksen tuotteesta. Normaalisti tämän pitäisi mennä siinä järjestyksessä että yritys lähettää tuotteen bloggarille joka esittelee tuotteen blogissaan, käyttää sitä ja sen jälkeen kertoo kokemuksensa tuotteesta. Ja tähän puoleen väliin voidaankin vetää viiva piilomainonnan ja kokemuksista kertomisen välille.

Mikäli bloggari ei kerro uutta tuotetta esitellessään että on sen saanut ilmaiseksí ja siksi että esittelee tuotetta blogissa, on kyseessä piilomainonta joka on Suomessa laitonta. Kun bloggari sen sijaan kertoo jonkun, vaikka ilmaiseksi saadun, tuotteen käyttökokemuksista -ei se ole piilomainontaa vaan henkilökohtaisten mielipiteiden ja kokemusten kertomista. Realismia on kuitenkin, että moni tekee ostopäätöksen jo blogeja lukiessaan, vaikka varsinaista tuotekokemusta ei ole. Tässä kohdassa on katsottava että kuluttajalla on oikeus saada tietää, onko tuote esillä blogissa ainoastaan siksi että yritys ja bloggaaja on tehnyt keskinäisen sopimuksen ja kyseessä on mainonta, vai siksi että bloggaaja itse on päättänyt ostopäätöksen tehdä fiiliksen tai kokemusten pohjalta.

Ja mistä johtuu, ettei blogeissa kerrota suoraan, selvällä lauserakenteella että "MINÄ OLEN SAANUT TÄMÄN TUOTTEEN ILMAISEKSI JA SAMALLA LUVANNUT PROMOTA SITÄ BLOGISSA". Onko kyse siitä että kirjoittaja häpeää ilmaiseksi saatuja lahjoja vai onko kyse puolustautumisesta? Että jo etukäteen yritetään poistaa mahdollisuus ilkeiden anonyymien kuittailuun ilmaistavarasta. Vai kokeeko bloggaaja itse uskottavuutensa kärsivän, mikäli esiteltävä tuote onkin ollut ilmainen? Jätän myös sijan mahdollisuudelle, ettei bloggaaja tunne piilomainonnan kriteereitä tai että se on laitonta Suomessa.

Kuluttajana pidän ehdottomasti uskottavampana henkilökohtaisia tuote- sekä ostopäätöskokemuksia kuin mainontaa. Tapahtui varsinainen mainonta sitten tv:ssä, lehdissä tai blogeissa. Myös sillä on merkitystä, kuka kertoo ja miten. Uskottavampaa minulle on "uskoa" sellaista bloggaajaa, jonka arvomaailma sekä maku tuntuvat samanlaiselta kuin oma ja sellaista jonka vinkkeihin olen aikaisemminkin saanut olla tyytyväinen. Itselläni ei ole sellaista piirrettä että "minun pitää saada tuo kun tuollakin on..." Mutta kaiken realistisuuden nimissä tulee myöntää että tällainen piirre löytyy monelta kuluttajalta. Tässä kohtaa on todellakin merkitystä, kerrotaanko tuotteessa "ei kaupallisessa" blogissa markkinointi vai kuluttaja aspektista.

Ja kyllä sillä on merkitystä myös bloggaajan uskottavuuden kannalta. Mikäli blogissa on alituiseen arvontoja, tuotelahjoja, alekoodeja -on hyvin todennäköistä että bloggaaja on näistä saanut joko tuotelahjoja tai rahaa. Ja mikäli bloggaaja tätä asiaa tietoisesti peittelee, ei hän ainoastaan syyllisty rikokseen, vaan menettää myös uskottavuutensa -ainakin minun silmissäni. Entä teidän?
Myös minun blogissani on ollut arvontoja. Kohteena haluaisin aina pitää itsetehtyjä tuotteita, mutta koska aika ei riitä, olen joskus tarttunut niin kutsuttuihin tilaisuuksiin. Taannoin Nova Star lähetti usealle bloggaajalle ison vaatelaatikon jolla sai oikeastaan tehdä mitä tahansa. Minä päätin arpoa suurimman osan vaatteista lukijoille ja muutaman ottaa omaan käyttöön tytölle. Sittemmin muitakin pyyntöjä on tullut mutta suurimmasta osasta olen kieltäytynyt. Miksi? Siksi että tämä on minun blogi, minun harrastus ja haluan itse päättää mitä sanon ja mistä. En halua tänne muiden kuvia, enkä halua tästä kaupallista. Koko blogini ideana on valokuvaus, arki ja jakaa itse löydettyjä vinkkejä muille sekä vapaaehtoisuus. Muutamiin yhteistyötoiveisiin olen kuitenkin tarttunut, yleensä silloin kun olen pystynyt yhdistämään siihen lukijoiden hyödyn sekä omat tarpeet. Yksi näistä oli mm. Babylux-arvonta. Ja tällaisena tämä meininki tulee täällä tulee jatkumaankin.

Minä annan ihan vapaaehtoisesti kehuja heille joille ne kuuluvat ja vinkkaan niistä jutuista mistä haluan. Olen toki täysin ostettavissa mutta vain silloin kun olen itse myymässä. Ts. en kehu/promoa/vinkkaa/hehkuta täällä mitään mihin en usko, enkä etenkään ainoastaan siitä syystä että saisin siten jotain itselleni ilmaiseksi. Mikäli teen yhteistyötä yrityksen kanssa, voitte olla varmoja että se tapahtuu vain kun olen itse tuotteen takana. Ja kenellekään ei tule jäämään epäselväksi että kyseessä on yhteistyö josta olen saattanut hyötyä esimerkiksi saamalla tuotteen ilmaiseksi. Tätä oikeasti tapahtuu niin harvoin, että yhden käden sormet riittävät kertojen laskemiseen. Eikä minulla mitään sitä vastaan ole, mikäli joku yritys haluaa lahjoittaa meille vaikka koko kausimallistonsa sitä vastaan että bloggaan aihesta- tervetuloa vaan! Mutta malliston pitää olla sellainen josta meille joka tapauksessa olisi tulossa, omalla ostopäätöksellä ja rahalla ostettuja, vaatteita ;)


Asiaan täysin liittymätön kuva.
Eilen ensimmäistä kertaa kampaajalla,
maksoimme täyden hinnan.

Sana on vapaa ja toivottavasti rakentava.

Lisää aiheesta mm. täällä ja täällä.
Ja täällä ! (jonka myös alunperin piti olla mukana)


54 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen aihe =)
    Itse olen todella aloitteleva bloggaaja, mitään en ole saanut ilmaiseksi, ei ole edes tarjottu. Poikkeuksena tästä arvonta jonka palkinnon sain ilmaiseksi. Tässäkin tapauksessa ensin keksin palkinnon, lähestyin nettikaupan pitäjää ostoaikeissa ja hän päättikin lahjoittaa palkinnon. Tästä kerroin myös avoimesti blogissani.

    Olen esitellyt tuotteita, vain sellaisilta merkeiltä joita meille ostetaan ja käytetään. Lähinnä alelöytöjä, koska ostan paljon alesta vaatteita. Ja tässä menisi varmasti raja oman mainonnan suhteen. En pukisi lasta esittelemään sellaisen merkin vaatteita joista en oikeasti tykkäisi, tai normaalisti ostaisi, jonkun ilmaislahjojen ja alekoodien takia.

    Ymmärrän että yritykset käyttää blogeja hyväkseen mainonnassa. Blogistien kannalta taas mielestäni pitää ehdottomasti kertoa, jos jonkun tuotteen on saanut ilmaiseksi mainostettavaksi. Jos ei kerro ja totuus paljastuu myöhemmin, menee mielestäni kaikki luottamus tuotteen mainostamista kohtaan. Jos totuuden tietää, voi suhtautua realistisesti mahdollisiin blogistin hehkutuksiin, jos siis tuotteesta on pelkkää positiivista sanottavaa. Myös sitä voi miettiä että uskaltavatko kaikki blogistit kertoa totuutta ilmaiseksi saamasta vaattesta? Pelkäävätkö suututtavansa valmistajan ja etteivät saa enää ilmaisia lahjoja?

    VastaaPoista
  2. Oikein hyvä teksti ja samoilla linjoilla mennään! :) Itse aloittelen pikkuhiljaa omaa blogia ( taaperontyylilla.blogspot.com ) omaksi ja ehkä vähän muidenkin iloksi. Työskentelen vaatteiden parissa ja aloitan opiskelutkin vuoden päästä sivuten kirjoittamaasi aihetta (mainontaa, myyntiä, markkinointia jne..)!

    Tämä blogi-ilmiö on herättänyt minussa paljon samankaltaisia ajatuksia kanssasi. Bloggaajan uskottavuus ehdottomasi kärsii jos arvontoja, alekoodeja yms on paljon. Suurin ilo ainakin itselle tulee jos saa vinkata jostain itse hyväksi havaitsemasta tuotteesta, ihan vaan siitä ilosta jos on johonkin rahaa käyttänyt ja todennut hyväksi. Se on kaikista uskottavinta! Sekamelska-tekstiä mutta hope u got it :) Syksyisen ihanaa viikonloppua! - Nelli

    VastaaPoista
  3. niin jämerää ja järkevää tekstiä.
    samaa mieltä asiasta sinun kanss.. eihän tähän ole mittään lisättävää edes. kuin syksyä sinulle!!

    VastaaPoista
  4. Mielenkiintoinen kirjoitus..minä en ole koskaan saanut mitään blogin kautta ilmaiseksi. Mainoksia on kyllä tarjottu, mutta niitä en ole halunnut ottaa.
    Ihan hyvää hyvyyttänikin linkitin kaupan mistä sain niitä lasten nojatuoleja joka Mineallakin on..ja kävimpä katsomassa kaupan sivuilla, kaikki oli loppuunmyyty!

    Minua taas ei häiritse muiden saamat lahjat, mutta täytyy myöntää, että en tienny sen olevan piilomainontaa.. tai en ole ajatellut asiaa niin syvällisesti.

    Tällä hetkellä keskityn vain mainostamaan omaani ja pienelle yritykselle elinehto. : )

    VastaaPoista
  5. Hyvä kirjoitus! Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja olen monesti miettinyt, että olisi reilua kertoa, että nyt esittelee ilmaiseksi saatua tuotetta. Itselleni oli uutta tietoa, että sellainen piilomainonta on kielletty. Oma blogini on sen verran pieni, että en ole näihin asioihin törmännyt henkilökohtaisesti.

    VastaaPoista
  6. Hei!
    Minullahan on vasta aloitteleva blogi, joten en ole joutunut vielä lähestyvän mainonnan kohteeksi ;).

    Toisaalta olen tehnyt samansuuntaiset pelisäännöt itselleni valmiiksi kuin sinäkin eli minun harrastus, minä kerron, mitä haluan :).

    Haluan itse myös ilmoittaa 'maksetut' mainokset selkeästi.

    Tulin kesällä ihan hirveän vihaiseksi, kun Turun lapsille suunnatusta kesäteatterissa mainostettiin yhtäkkiä turkulaista pizzeriaa. Lapsille suunnattua piilomainontaa en hyväksy ollenkaan! Aikuisten kohdalla luotan siihen, että ihmisillä on kriittistä medialukutaitoa lukemansa suhteen (vaikka käytäntö on osoittanut, että aina ei ole ;)). Siltikin minusta on reilua kertoa, onko mainos maksettu, vaikka en pidä itse mainontaa minään paholaisena. Suomessa on kuitenkin promoaminen niiiiin pienimuotoista, että joskus oikein suututtaa sekin ;). Eihän mikään yritys tai sen tuote voi menestyä, jos se ei tuo itseään reilusti julki :).

    Mukavaa viikonloppua :)!

    T: Emppu

    VastaaPoista
  7. Mua ärsyttää hyvin pitkälle samat asiat blogeissa, joissa noita arvontoja ja tuotepalkintoja on jatkuvasti. Mä alan kokea ne pelkästään mainos blogeina eikä niitä tulee enää oikein seurattua ja uskottavuus valitettavasti kärsii. Mulle ei ole tarjottu yhtään mitään mistään, en osaa sanoa tarttuisinko tilaisuuteen ja mistä syystä tekisin niin, jos tekisin.

    Mutta mulla oli myöskin erään kangaskaupan mainos blogissa, ehdotin itse, että sen voin ottaa. Paha maku jäi kuitenkin siitä, että tämä sama yritys tarjosi tavallisille asiakkaille (ei meille yrityksille) alennusta, jos laittavat mainoksen blogiinsa. Minä taas en saanut tästä ilmaisesta mainostuksesta mitään. Eikä se olisi haitannut, jos ei olisi saaneet muutkaan, mutta tässä koin jonkin epätasa-arvon ja poistin mainoksen.

    VastaaPoista
  8. Olet hiukan sekoittanut puuroja ja vellejä. Piilomainonta ei ole noin yksiseliteistä kuin annat ymmärtää ja loppuun laittamasi linkit eivät ole yhtään vakuuttavampia kuin oma kirjoituksesikaan. Tässä asiasta esim. Kuluttjavirastolta: "Uuden direktiivin mukaan tuotesijoittelua koskevat vaatimukset eivät myöskään koskisi vastikkeetonta tarpeistoa, jolla ei ole merkittävää arvoa. Epäselväksi jää, miten vastikkeettomuutta on tarkoitus arvioida käytännössä. Entä jos yritys X antaa televisio-ohjelmaan ilmaiseksi juomalasejaan, joilla ei välttämättä ole merkittävää arvoa, mutta jotka ovat selvästi tunnistettavissa tietyn yrityksen laseiksi? Jos toiminnan kaupallinen tarkoitus ei jää epäselväksi, onko kyse piilomainonnastakaan?"

    "Tuotteita ja palveluita on tietysti pystyttävä näyttämään ohjelmissa. Esimerkiksi kirjoja käsittelevää ohjelmaa on vaikea tehdä ilman, että esitellään kirjoja. Ja reaalimaailmassa kuvatussa tv-sarjassa henkilöiden on voitava poiketa kahvilaan tarvitsematta peitellä erilaisia kahvilassa näkyviä tuotemerkkejä. Olennaista on kuitenkin se, että tuotteen näyttämisen pitää perustua ohjelman aitoihin toimituksellisiin tarpeisiin ja päätöksiin ja sen täytyy olla luontevaa ohjelman toimituksellisen sisällön kannalta."

    Jos nyt siis leikitään, että muotibloggaaja X saa Firmasta X paidan ja se yllään tepastelee bloginsa kuvissa ja mainitsee tuotteen merkin ja kenties ostopaikan, mutta ei mainitse että on tuon 25 euron vaatteen saanut ilmaiseksi, ei mitään rikosta tapahdu.

    Ilmaiseksi saamiensa tuotteiden kokeilu ja kehuminen ei ole lailla säädeltyä, vaan direktiivillä ohjeistettua.

    Piilomainonta on ihan asia erikseen eikä postissasi puhuttu siitä sanaakaan, vaan käsittelit muita ilmiöitä.

    Arvonnoissahan blogistit joko arpovat itse ostamaansa tai -tekemäänsä tai mainitsevat selkeästi spponsorinsa. Mikä siitä tekee millään lailla epäuskottavaa toimintaa?

    Monet nettikaupat saattavat lähetellä blogeihin alekoodeja ja mitä uskottuvuutta se sitten syö, jos bloggaaja tuon koodin blogissaan julkaisee ja tuottaa iloa niin lukijoilleen kuin tuolle yrityksellekin?

    Jos olisit saanut tuon tyttäresi kampaamopalvelun ilmaiseksi ystävältäsi ja olisit siihen tyytyväinen sekä kommentoisit kuvatekstissäsi, että olit tyytyväinen Kampaamo X:n palveluun, ei sekään ole mitään piilomainontaa.

    Olisi mukavaa, että näihin asioihin ottaisi kantaa vain kuluttjamarkkinointiin perehtyneet henkilöt, ettei väärä tieto ja kummalliset asenteet leviäisi netissä.

    VastaaPoista
  9. Olen melko pitkälti samaa mieltä. Luen pääasiassa lasten(vaate)blogeja ja etenkin yksi niistä on varsinainen piilomainonnan keidas. Se, että jonkun linkin takana on mainittu blogin "sponsorit", ei automaattisesti tarkoita sitä, että lukija osaisi olettaa jonkin tuotteen olleen ilmainen.

    Ja taas toisaalta, koska itse en työskentele lastenvaatebisneksessä, niin tavallaan itselleni on aivan sama piilomainostaako joku blogissaan vai ei. Jos lukijalta puuttuu kyky suhtautua kriittisesti joidenkin tuotteiden ylistykseen, niin eikös asia ole vähän lukijan oma vikakin. Tyyliin "ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa".

    - Elsba -

    VastaaPoista
  10. Hyvin kirjoitettu. Olen samoilla linjoilla kanssasi. Omassa blogissani on ollut kaksi arvontaa, joiden palkintolahjakortit ko. yritykset ovat lahjoittaneet. Itse en ole saanut kyseisiltä yrityksiltä mitään ennen taikka jälkeen arvontojen. Kyseessä on ollut ennemminkin ystävien kesken sovitut arvontalahjat, kun ystävillä on sattunut olemaan arvontaan "sopivat" yritykset. Kaiken blogissa mainitun ja mainitsemattoman olen joutunut ostamaan ihan itse :D :D :D Mikäli saisin lahjoituksena jotain, jota pitäisi blogissa kommentoida, ottaisin varmaankin lahjoituksen vastaan, mutta sillä ehdolla, että kommentoisin tuotetta REHELLISESTI. Varaisin siis itselleni oikeuden kertoa tuotteesta myös mahdolliset negatiiviset asiat. Ja tietysti kertoisin myös sen, että olen saanut tuotteen lahjoituksena.

    VastaaPoista
  11. Miksi ilmoitit että maksoitte täyden hinnan? :o

    VastaaPoista
  12. Painavaa asiaa, jota ei moni bloggari tai lukija ajattele. Kuten en itsekään pienenä bloggailijana, jolle kirjoittaminen ja kuvaaminen on tapa pitää "päiväkirjaa". Mutta mainoksia pursuaa aika monen blogista. Kiitos sinulle ajatuksista ja kaikista ihanista kuvista!

    VastaaPoista
  13. Moi!
    Kuulun siihen joukkoon, joka lukee sinun upeaa blogiasi päivittäin, mutta luvattoman harvoin jättää mitään merkkiä... Nyt oli kuitenkin pakko hyökätä kommenttiboxin kimppuun, koska aihe oli niin mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä.

    Ensiksi kiitos sinulle, että pidät blogisi juuri tällaisena kuin se nyt on! Asialliset postaukset, kauniit kuvat, hyviä vinkkejä jne. Ei ylimääräistä mainontaa (tavallista tai piilo), ei jatkuvia arvontoja tai alelinkkejä nettikauppoihin.

    Jatkossakin innostun arvonnoista vain, jos palkintona on jotain sinun käsissäsi syntynyttä. Alkaa jo suuresti ärsyttämään tietyt lastenvaateblogit, joissa joka toinen postaus on arvonta tai alevinkki johonkin puljuun!

    Entäs sitten se, jos saa jonkun tuotteen testattavaksi ja mainostettavaksi ja se osoittautuukin ihan surkeaksi? Voiko blogisti haukkua tuotteen julkisesti vai pitääkö kauniisti valehdella: ostakaa, ostakaa vain muutkin tää on hyvä!

    No joo, en jaksa aiheesta paasata tätä enempää. Pointti oli vain se, että jatka samaan malliin, mä ainakin tykkään :)

    Terkuin -Johku-

    VastaaPoista
  14. Vera, sepä se... sama syy minulla on isoimpana kriittisyyteen -eli tuleeko mahdolliset negatiiviset puolet esiin kun kyseessä on mainos :)

    Nelli, ei ollut sekavaa ollenkaan. Ja pitääpä tulla käymään kysässä ;)

    Anonyymi :))

    -Martze-, mainoksia saisi kai myös bloggerin kautta, eivät ole minunkaan juttu ;) Oletko muuten miettinyt että pidätkö yhden blogin missä sekoitat "bisneksen ja harrastuksen" vai aiotko mahdollisesti erottaa ja perustaa toisen blogin?

    -M-, en itsekän ole mikään piilomainonnan tai markkinoinkaan ekspertti mutta aihe kiinnosti. Ja en ole sen paremmin perehtynyt kuin netin kautta aiheeseen -paljon sen tuntuu kuitenkin tunteita kuohuttavan suuntaan ja toiseen.

    citymami, se on muuten jännä miten monesta asiasta tulee "vakavampi" jos siihen liittyy lapsi, olen itse huomannut aivan saman. Ja nythän mäkkärikin on joutunut ainakin jenkeissä tästä aiheesta ahtaalle :)

    Petra, ymmärrän täysin. Blogeissa on mieletön markkinavoima joten asia on siksi mielestäni iso. Ja eniten itsea tosiaan epäilyttää se että korostuuko ainoastaan hyvät asiat jos takana on jotenkin joku yritys.

    Anonyymi, tämä onkin täysin harrastuksenomainen vapaatajunnavirta-kirjoitus :)
    Ja täällä leviää ainoastaan mielipiteet niinkuin varmasti huomaat.

    - Elsba -, samaa mieltä myös tästä että lukijoiden tulisi olla kriittisiä.

    Lilianna Lehdokki, minua myös hämää eniten se että monesti tulee lukijana sellainen olo että asiaa yritetään piilotella -ja ihmettelyni vain siitä että miksi ihmeessä :) Ja ajattelepa kun talvivaatetukset ja kaikki tulisi sponsoreilta, hiukkako säästäisi aikaa ja rahaa!

    Anonyymi, se oli ironiaa tai tilannekomiikkaa -ihan miten kukakin haluaa tulkita :)

    Kiitos Hanna :) pinnallista päiväkirjaa ja ajatuksenvirtaa täälläkin.

    Mahtavaa -Johku- että sain heräteltyä sisäisen kommentointieläimesi :)Minun piti itseasiassa pitää pipoarvonta, mutta on vielä toinen omistakin lapsista pipotta niin mitenhän tässä käy :D
    Ja kuten jo aikaisemmin kirjoitin... tuskin kukaan uskaltaa suututtaa sponsoreita tai kehtaa haukkua lahjat ;)
    Yritän jatkaa samaan malliin, paitsi että jossain vaiheessa joudun kertomaan siitä toisesta jutusta jonka sain ilmaiseksi -tosin täysin tarpeeseen tuli ja rehellisesti kerron mielipiteeni :)

    Tosi mukavaa että aihe on täälläkin otettu vastaan kriittisesti ja rakentavasti. Mielelläni luen lisääkin mielipiteitä asian tiimoilta!

    VastaaPoista
  15. Minusta myös olisi kaikin puolin selkeämpää, että jos blogisti ilmottaisi, että on saanut tuotteen ilmaiseksi.

    Muutamia bloggauksia olen jo lukenut joissa blogisti on saanut tavaraa talveksi. Aika oudolta minusta vaikuttaa se, että jo nyt niitä voi hehkuttaa todella kestäviksi ja lämpimiksi. Ilman päivänkään käyttöä.

    Periaatteessahan minulle on ihan sama, että onko blogisti tavarasta maksanut vai ei, mutta tällä hetkellä näyttää tosiaan siltä, että tuotteen kehut tulevat ennen käyttöä, mitä en lainkaan hyväksy.

    Sinänsä mielenkiintoista etten ole ikinä lukenut arviota lahjaksi saadusta tuotteesta, jossa tuote olisi ollut ihan tavanomainen. Aina ne tuppaa olemaan juuri ne laadukkaimmat, kestävimmät ja trendikkäimmät.

    VastaaPoista
  16. Todella hyvä kirjoitus! Tykkään lukea blogeja ja tunnustan, että välillä mainonta ja arvonnat ärsyttää ( olen silt osallistunut joihinkin) blogeissa on paljon tietoa mitä on etsinyt, mutta enemmän se on ostajan kokemus kuin maksettu mainos mikä uppoaa. Nykypäivänä on todella vaikeaa elää niin etteivät mainokset vaikuta ostopäätökseen. Oma henkilökohtainen valintani on, että en katso televisiota, enkä lue lehtiä ( ok tunnustan, luen kauppalehteä). Nettisivut pullottavat ärsytykseen asti mainoksia, menet autoon kuulet radiosta mainoksia. . .. meihin ja ostokäyttäytymiseemme yritetään vaikuttaa joka tavalla.

    VastaaPoista
  17. Ihmiset (suurin osa) on jossain määrin ahneita, ja melkein kaikki meistä ottaisi ilmaiseksi jotain mieluista, jos saisi. Samat ihmiset haukkuu näitä bloggaajia, jotka saa ilmaisia lahjoja, mutta sitten kieli pitkällä toivovat, että voittaisivat arvonnasta vaikka toppahaalarin tai lahjakortin. Toki itseänikin ihmetyttää, jos joku ei rikkaan oloinen "ostaa" sadat kengät tai paidat ja sitten mainostaa kyseisiä puljuja - herää epäilys, että saa vähintään merkittäviä alennuksia tai jopa ilmaisia. Se olisi mielestäni reilua kertoa!

    VastaaPoista
  18. Minusta arvonnat ja alekoodit ovat juuri hyviä, niillähän saa jokainen tavoitella itselleen hyötyä. Ei ole sen kummempaa onko arvonnassa itse puuhasteltu pipo vai kaupan sponssaama pipo palkintona, puhumattakaan nyt talvihaalarista tms. ihan kunnon voitosta!

    VastaaPoista
  19. Valitettavasti tulee mieleen vanha sanonta "happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista".

    Enpä jaksa uskoa että ihan ovista ja ikkunoista olisi sinullekaan Anana ollut tulossa sponsorikamaa. Mitä jos sinulle olsii tarjottuu uusinta Canonin järkkäriä ja/tai Nykin matkaa/ Lancomen hoitolasettiä/ Mulberryn laukkua ilmaiseksi? Olisitko kieltäytynyt? Et.

    Mikä siitä vaatteesta tekee huonomman, jos sen saa ilmaiseksi? Jos ennestään tykkää vaikkapa Ralph Laurenin vaatteista ja sitten saa ilmaiseksi, huononeeko ne sitä myötä? Millä tavalla blogistista tulee ilmaisen vaatelahjan myötä arveluttavampi kuin ennen?

    En toki minäkään vastaanota pilttiä vuodeksi, kun ei ole vauvaa, enkä miesten paitoja Gantilta, kun ei ole miestä (vaikka voisin myydä ne) enkä esim. aikakauslehden vuosikertaa, koska en lue lehtiä. Mutta kun tarjotaan satasen paitapusero omassa koossa, otan mieluusti enkäole kenellekään tilivelvollinen selittämään ostinko vai sainki ilmaiseksi, sillä yhtä hyvin olisin sen voinut ostaa, koska se lähtökohtaisesti on jo mieleinen.

    Kirjoituksesi oli yksisilmäinen.

    -Miss BB-

    VastaaPoista
  20. Hyvä kirjoitus. Jokunen kilpailu silloin tällöin on vielä ok mutta ale-koodeja, kilpailuja ym kerran viikossa, arghh - en tykkää ollenkaan.

    VastaaPoista
  21. Tulee mieleen Pinjuus-blogin Meeri, joka sai ilmaiseksi Me&I-merkiltä vaatteen ja uskalsi silti kirjoittaa tuotteen laatuvioista. Kukaan ei velvoita blogistia kirjoittamaan huonosta tuotteesta mannaa eikä siinä häviäkään kukaan, jos kirjoittaa totuuden, sillä kukapa haluaisi huonoja vaatteita/tuotteita lisää?! Tosin valmistaja saattaisi lähettää kontillisen uutta vaatetta todistaakseen että hyvää laatua heillä yleensä on. Niin minä tuotteen edustajana tekisin. Siksipä on suorastaan nerokasta kirjoittaa ilmisista ja/tai itse ostamistaan tuotteista vain ja ainoastaan totuus.

    VastaaPoista
  22. -Miss BB- Ymmärsit nyt hieman väärin. Kuten itsekin kirjoitin, ei sponsoroinnin vastaanottamisessa mitään väärää ole. Ainoastaan miten asian esittää ja miten ne tuotteet esittelee -siinä on kyseenalaistettavaa ja sen voi tehdä monella eri tapaa.

    Anonyymi, muistankin tuon Meerin kirjoituksen, mutten edes tiennyt että oli saanut tuotteen ilmaiseksi. Mutta silmääni jo sillon kävi, että kerrankin joku kirjottaa jotain negatiivista jostain merkistä ja pidin tätä esittäin hyvänä ja realistisena asiana.

    VastaaPoista
  23. Minua eivät mainokset tai ilmaislahjat juurikaan ärsytä ja arvonnatkin ovat ihan kivoja (rajansa kaikella tietenkin). Arvostan kuitenkin avoimmuutta näissä asioissa.
    Oman blogin kohdalla näitä ei pahemmin ole tarvinnut miettiä, kun juuri mitään ei ole tarjottu, mutta mitään, minkä takana en itse seiso, en lähtisi blogissa esittelemään tai kehumaan missään tapauksessa. Ai niin, tuli kyllä mieleen yksi kampanja, jossa eräs firma halusi lähettää meille mm.vessapaperia.. tiedätte varmaan. Otin paketin vastaan, mutta kun ei vakuuttanut, ei postaustakaan aiheestakaan koskaan tullut.

    VastaaPoista
  24. jep,juuri näin.

    Itse kuuluin myös tuohon nova star-laatikon saaneisiin ja ihmettelin jo heti silloin ettähyötyykä brändi todella siitä että ns."samaan porukkaan" tuutataan useampi laatikko vaatetta arvottavaksi.

    Itselleni tämä oli ensimmäinen kokemus siitä että saa jotain ilmaiseksi ja otin kamat. itse pidin niistä yhdet housut.muut arvoin pois.
    Koin että menin omien sääntöjeni yli jotenkin...

    Olen tehnyt aleja ja yhteystyötä toisten pienien suomalaisten merkkien tms kanssa ja heistä ketä olen auttanut olen usein tuntenut ihmisen merkin takana.Minulle siis toisten tunnetuksi tekeminen omassa blogissani vaikka arvonnan kautta on ok mutta ilmaislahjoille tms tunnen myyvän sieluni.siksi olen kieltäytynyt niistä

    Minua ei yhtään haittaa lukea blogeja joissa on arvioita tai muuta ilmaiseksi saatua testattavaa tai vaatetta mutta ymmärrän miksi niistä tulee lukijalle sellainen on että miksi nuo on saaneet kun me ei jne...ja että kyseessä on maksettu mielipide. Kovasti myös puhuttaa se palstoilla mitä tapahtuu vaatteelle sen testauksen jälkeen?
    Myykö bloggaaja sen isolla rahalla huutiksessa tms?
    mikä olisi tässä tilanteessa oikein?
    ehkä arpoa se second handinä sitten lukijoille joihin mainoskin on uponnut tms?

    mene ja tiedä

    VastaaPoista
  25. Muistelen joskus kuulleeni radiosta että blogisteille tulevat lahjukset olisivat verottajalle ilmoitevaa tuloa, jos esim saa 150 e talvihaalarin niin se pitäisi verottajalle ilmoittaa, olenkohan kuullut ihan omiani vai onko jutussa jotain perää?

    VastaaPoista
  26. Mulle tulee mainostajilta yhteydenottoja säännöllisen epäsäännöllisesti. Joskus viikottain, joskus kuukausittain.

    En ole tarttunut niihin, useammastakaan syystä. Mulle on tullut joitakin samoja blogiarvontatarjouksia kuin muillekin, mutta olen kokenut, etten kuulu kohderyhmään. En esimerkiksi lähde mainostamaan tuttipulloja, koska se ei ole mun juttu. Tuttipullot meni jo:).

    Ja jos tuote on mulle entuudestaan tuntematon, en voisi luvata, että pitäisin siitä, enkä näin ollen voi pitää mitään hehkutuspuheita blogissani. Tämän olen sanonut ihan suoraan, ja sen jälkeen ei näistä yrityksistä ole kuulunut mitään...

    Ja jos lähtisin mainostamaan jotain tuotetta/yritystä, tulisi tähän hommaan tietty velvollisuudentunto, en voisi päästellä suustani mitä sattuu.

    En kuitenkaan sano, että ajatus olisi poissuljettu, tuotteen ja yrityksen pitäisi vaan olla minua oikeasti kiinnostava. Jotain sellaista, mistä minäkin saisin lisäarvoa. Oikeasti kiinnostava tuote/palvelu.

    Itse mainonta blogeissa ei häiritse mua. Se on ajan henki. Jos joku haluaa mainostaa täysin skeidaa kynsilakkaa, niin ei se minulta pois ole. Itse luen sen verran vähän blogeja, että piilomainontaan en tietääkseni ole törmännyt. Tai sitten se on tehty todella hyvin.

    *lähtee lukemaan spostejaan, jos joku oikeasti kiinnostava olisi lähestynyt mua;)*

    VastaaPoista
  27. Kirjoitin päivällä pitkän sepustuksen ja kävi tavanomaisesti kirjoitukseni keskeytyi, enkä nyt muista mitä kirjoitinkaan. :)

    Mutta kiva kun kirjoitit aiheesta, luin itsekkin tästä piilomainonnasta jostain, mutta teksti oli niin sekavaa, että puolet meni ohi korvien, nyt jäi mieleen paljon enemmän.

    Minulle on aika vähän tarjottu mitään ilmaistavaraa blogini kautta. Toki luen sähköpostiani ja lukijoideni postausehdotuksia, niitä on nimittäin tullutkin aina välillä. Ainoat ilmaistavarat blogin kautta on juurikin tuo me&i:n äidin tunika jonka valitsin me&i:n syksyn mallistosta, olen itse pitänyt vaatteista ja meillä on niitä paljon, joten uskoin, ettei mitään negatiivista kirjoitettavaa tulisikaan. No tunika nyppyyntyi, mitä vanhempien mallistojen vaatteet eivät olleet tehneet. Kaikki muut sen kirjoituksen vaatteet olivat itse ostamiani, omilla tienesteilläni maksettuja ja niissäkin oli tosiaan moitteita. :(
    Arvonnoista blogissani en ole ikinä saanut mitään ilmaista, Kimperin pipo arvonnat olen suorittanut aivan itse normaalihinnoilla pipot ostamalla ja Nova Starin farkkujen arvonta ei olisi muuten toteutunut, ellen itse olisi kyseisessä liikkeessä töissä josta farkut arvoin. Enkä siitäkään sen enempää koitunut, kuin itselleni hyvän mielen, että sain arpoa meillekkin hyviksi todettuja tuotteita. Työhönhän tuo Nova Starin arvonta tavallaan kuului, eli mitään ilmaista ei tullut. :)

    Minulla on aika paljon tästä piilomarkkinoinnista samoja mielipiteitä kuin sinulla, blogeissa joissa on usein tarjotaan alennuksia liikkeisiin ja on usein arvontoja, seuraan kyllä niitäkin, mutten jaksa lukea tarkkaan tekstejä, mielenkiinnon taso laskee, kun usein pukkaa mainosta mainoksen perään.
    Itselläni tosiaan tuo ainut mainos blogissani, on vain sen takia, että työskentelen kyseisessä firmassa ja tottahan se on, että blogit ovat nykyään hyvää mainosta yrityksille ja sen takia töissä väsäsinkin tuon bannerin blogiini ja lisäsin sinne, vähän aina omaa hyötyä ajaen, ilman ilmaisroinaa. :)

    VastaaPoista
  28. Hyvä kirjoitus.

    En ole kenellekään kateellinen ilmaisesta tavarasta, sehän on toisaalta ihan hienoa, että joillekin tarjotaan jotain ilmaiseksi, mutta....

    mä haluan lukea blogia enkä mitään mainoskuvastoa, mä oon mieltänyt ne eri asioiksi.. blogin kiinnostavuus vähenee samaa tahtia kuin siinä mainostaminen kasvaa..

    VastaaPoista
  29. "heistä ketä olen auttanut olen usein tuntenut ihmisen merkin takana."sanoo Hanna. Tässä juuri tyypillinen piilomainontakikkailulause. Nimittäin se että tuntee USEIN ihmisen merkin takana, ei tarkoita sitä että tuntisi heidät kaikki, mutta on siltikin ollut valmis tekemään samaa yhteistyötä näiden tuntemattomienkin kanssa. Siinä ei ole mitään muuta väärää kuin että jeesustelee täällä kommenttiboxissa että möisi sielunsa diipadaapadaa, ja onkin todellisuudessa tehnyt se jo. Piilomainontaa se ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä kuitenkaan ellei hän ole itse saanut taloudellista hyötyä noilta kangaskauppiailta. Kyllä blogissaan saa avoimesti mainostaa ihan mitä lystää, mutta siitä ei saa ottaa rahaa vastaan. Pienet tuotelahjat ei todella kiinnosta verottajaa.

    T: Punahilkka

    VastaaPoista
  30. Tää oli hyvä kirjoitus!

    Tykkään blogistasi juuri sellaisena kuin se on, jatka sammaan malliin :) Tunnustan että kommentoin aika harvakseltaan aikka luen blogiasi säännölisesti ja aina käyn kurkkimassa onko tullut päivitystä.

    Tuohon arvontoihin ja mainontaan kommentoisin vielä että mielestäni ne ovat ok, mikäli niitä on sillointällöin, mutta itseäni ainakin häiritsee jatkuva mainonta ja arvonnat.

    VastaaPoista
  31. Erittäin, erittäin hyvä kirjoitus!

    Todellakin siinä, että esittelee tuotteita blogissa joko niitä itse ostaneena, tehneenä tai ilmaiseksi saaneena ei ole sinänsä mitään pahaa vaan päin vastoin se on erittäin hyvä, mutta jotenkin se täytyisi lukijoille tehdä heti selväksi onko kyse puolueettomasta "mainonnasta" eli puolueettomasta käyttökokemuksesta vai "maksetusta" mainonnasta ihan vaan muistutuksena, vaikka suurin osa varmaan sen aina huomaakin kumpaa se on.

    On erittäin hyvä, että bloggaajat ihan tavallisina kuluttajina itse esittelevät ihan itse hankittuja tuotteita ilman sidonnaisuutta tuotteen maahantuojaan/valmistajaan, koska silloin se minusta on puolueettomampaa, rehellisempää ja aidompaa.

    En väitä etteikö ihan markkinointiin "valjastetulla" blogistillakin olisi ihan rehelliset mielipiteet tuotteesta, jonka on ilmaiseksi saanut, mutta käsi sydämelle kuinka moni suomalainen tuossa tilanteessa "näykkäisisi antavaa kättä" eli kertoisi tuotteen olevan hänestä huono, jos sen kokee niin, epäilen ettei kovin moni.

    Tietysti eri asia ovat myös blogit/blogistit, jotka samalla myyvät valmistamiaan tai välittämiään tuotteita päätyönään, sivutyönään tai harrastuksenaan, mutta siitähän tässä nyt ei ole kyse, he ovat ihan eri asia ja heistähän tässä ei kirjoitettukaan.

    Pitäisikö rehellisyyden nimissä noissa postauksissa olla kuten TV:ssäkin maininta, että tämä blogin postaus sisältää nyt tällä kertaa "tuotesijoittelua" vai miten se olikin kauniisti kierretty eli maksettua mainontaa. Se voisi olla ihan fiksua kaikkien kannalta eli jos jotain se häiritsee niin ei avaa ko. postausta tai muistaa suhtautua siihen kuten siihen kuuluukin eli siten miten sen itse on itselleen ajatellut sopivaksi.

    Hannele

    VastaaPoista
  32. Kylläpä mä sohaisin muurahaispesää ja postasin sopivana päivänä kengistä, mitkä on sponsorina saatu. =) Kiitos anonyymille ja linkitykselle tänne. Olin tämän jutun jo nähnyt ja vain odotin milloin eka anonyymi kommentoi.
    Itse bloggaajana en postaa yhdestäkään tuotteesta tai yrityksestä, mistä en oikeasti tykkäisi tai uskoisi. Kuten anana itsekin sanoo näin tekevänsä. Miksi näin ei siis tekisi muutkin?
    Seison jokaisen postauksen takana enkä tee juttuja siitä syystä, että joku antaisi jonkun tuotteen.
    Jos tuote on miellyttävä, teen siitä postauksen, en muuten.
    Ja tästä hyötyy lukijakin. =)
    Piilomainontaa blogissani ei ole. En jätä epäselväksi sitä mistä tuote on, tai että olenko sen saanut vai maksanut. Ei tarvitse käyttää lausetta: olen saanut tämän ilmaiseksi, jotta viesti menee perille. Tai ehkä olen tyhmä, kun ajattelen, että lukija sen selvästi ymmärtää postauksesta. Se on ainakin tarkoitukseni. =)
    Johan alkaisi jutut olemaan hauskoja, jos kirjoittaisi joka kerta, että tämän olen maksanut omalla rahalla, tämän sain lahjaksi anopilta, tästä sain pienen alennuksen, tämän osan asusta sain ilmaiseksi ja tämän lopun maksoin. Kukaan ei tuollaisia vaatepostauksia enää edes lukisi.
    Tärkeintä on kertoa mistä tuote on ja mainita mahdollinen sponsori.
    Minulla ei ole mitään hävettävää. En saa palkkaa, rahaa tililleni mainoksista tai yhdestäkään postauksesta. (Google mainokset on asia erikseen ja sen jokainen tietää.)
    Näin vain selventääkseni, ettei jäisi muillekin anonyymeille asiat epäselviksi.
    Tähän ei voi sanoa muuta kuin, että suomalaiset kyllä osaa...

    VastaaPoista
  33. Mietin sitä, että jos bloggaaja kertoo saaneensa blogissa esittelemänsä tuotteen ilmaiseksi, niin tuleeko siitä lukijalle jo ennakkoluulo? Että se mitä bloggaaja tuotteesta kertoo ei välttämättä pidä paikkaansa, että hän on "pakotettu" kertomaan vain tuotteen positiiviset ominaisuudet. Ja tavallaan ilmaistuotteen mainosarvo on näin ollen paljon pienempi (mainostajalle), kuin omalla rahalla maksettu :) Toisaalta sitten taas jos bloggaaja kertoo tuotteen huonoista(kin) puolista, kaikki varmasti uskovat.

    Minua henk.koht. alekoodit ja arvonnat, vaikka toistuisivat joissain blogeissa useinkin, eivät ole häirinneet. Mulle ne ovat "vinkki-blogeja", jotka vilkaisen joskus nopeasti läpi ja sitten jatkan matkaa toiseen, mielenkiintoisempaan blogiin :) Kun tarjontaa sekä kaupallisista että ei-kaupallisista blogeista toistaiseksi riittää kovasti. Aika hyvin näkee ainakin isoimmista blogeista, ovatko ne ns. kaupallisia vai eivät...

    Mitä tulee tuotteen arviointiin, niin minkään blogin tuotearvio ei ole niin hyvä kuin omakohtainen kokemus, sen olen oppinut. Mikä sopii jollekin, ei sovi välttämättä meille. Sovittamalla, hiplaamalla, testaamalla ovat omat suosikit löytyneet :) Jotain osviittaa ja tosiaan alekoodeja ja vinkkejä lukemistani lastevaateblogeista välillä löytää ja se on ihan kiva niin.

    VastaaPoista
  34. Pakko palata vielä tähän keskusteluun, vaikka jo kommentoin. Minua lähinnä ihmetyttää suomalainen kateusyhteiskunta. Miksi kaikki toisen "hyvä "on pois itseltä? On ollut jännä seurata miten kateus näkyy niin suomalaisten yhtiöiden menestymisessä tai täällä blogimaailmassa. Jonkin yrityksen pärjääminen tai blogistin ilmaistuotteet eivät ole henkilökohtaisesti keneltäkään pois. Päinvastoin, se voi tarjota kaikille meille jotain lisää esim menestyvien suomalaisyritysten verorahoilla on elänyt monta kuntaa ja köyhempien kuntien asukasta ja blogien kautta suosioon nousseiden merkkien valikoima eri myyntipaikoissa on lisääntynyt ja sitä kautta ko merkin saatavuus parantunut (ja todennäköisyys hyviin alelöytöihin). Edelleen olen sitä mieltä, että on reilua mainita, jos on jotain saanut ilmaiseksi, niin jokainen lukija voi sitten kriittisesti tehdä siitä omat päätelmänsä. Toisaalta kohtuulliset lahjukset ovat pieni hinta sille, mitä blogistit jakavat vapaaehtoisesti itsestään tuntemattomille lukijoille.

    Mutta edelleen hyvä pysähdyttävä kirjoitus! Perään kuulutan kuitenkin lukijan vastuuta ja arviointikykyä!

    VastaaPoista
  35. kiitos, että kirjoitit aiheesta! itse olen asiaa tykönäni pohtinut ja onkin ollut hankalaa löytää sopivaa linjausta teksteilleen. ensimmäistä kertaa blogissani on sponsoroitu arvonta, eli palkinnot tarjoaa yritys, en minä itse, koska sopiva yhteistyökumppani löytyi.

    VastaaPoista
  36. Punahilkalle: anteeksi huolimaton kirjoitusasuni. tunnen heistä jokaisen.olen tavannut ja heidän kanssaan käyn keskusteluja myös arkielämästä.

    Hyötynä on se että tuttavan bisnes tuo hänen perheelleen leivän.

    VastaaPoista
  37. Samaa mieltä kuin -M-. Jokainen ihminen joutuu kriittisesti suhtautumaan kaikkeen näkemäänsä ja lukemaansa, miksei myös blogeihin? Sanomalehtijututkin ovat jonkun toimittajan oman pään tuotoksia, joihin voi heijastua toimittajan poliittiset tms mielipiteet. Tutkimukset ovat aina jonkun tahon rahoittamia, joten lopputulosta kannattaa tulkita siltä pohjalta. Olen aina mieltänyt blogit kaikkea muuta kuin tieteelliseksi faktaksi, joten on itsestään selvää, että blogisti kirjoittaa mitä haluaa! Ei blogitekstejä säädellä millään lailla eikä blogisti syyllisty mihinkään laittomaan, mikäli jättää kertomatta omistamansa tavaran alkuperän. On eriasia, onko se kivaa/reilua/järkevää, mutta jokainen lukija saa itse muodostaa siitä mielipiteensä ja valita palaako ko. blogiin uudestaan vai ei.

    Anana, olen aina tykännyt kirjoitustyylistäsi ja eritoten kauniista kuvistasi. Mutta nyt mielestäni lietsot turhaan negatiivista ilmapiiriä tavaralahjoituksia ja sponsorointia kohtaan. Varsinkin, kun tekstissäsi on selkeitä asiavirheitä ja näköjään osa lukijoistasi ei osaa näitä tunnistaa. Tämä on kuin lapsuuden rikkinäinen puhelin; tarina muuttuu matkan varrella ja väärät luulot yleistyvät :(

    VastaaPoista
  38. Nelliinan vaatehuoneen Niina kirjoitti aiheesta aika nasevasti:

    http://www.olivialehti.fi/Blogit/Nelliinanvaatehuone/tabid/345/Category/mielipiteet/Post/9675/Default.aspx

    VastaaPoista
  39. Hyvä kirjoitus Anana, komppaan sinua pitkälti :) Ja välillä oikein harmittelen mikä omassa blogissani on vikana kun kukaan ei KOSKAAN ole tarjonnut mulle MITÄÄN. Juu, olen kade :) Kelpaisi minullekin laatikollinen Nova Stareja tai purkillinen ryppyvoidetta tai ihanat saapikkaat tytöille. Mutta ehei, en taida olla minkään selkeän blogisuunnan edustaja - tosin en myöskään helposti vietävissä suuntaan enkä toiseen. Silti välillä mietin kuinka mukavaa olisi vaikkapa arpoa blogissaan jotain (muutakin kuin omatekemiään koruja) mutta ei mulla ole varaa itse ostaa mitään hienoja palkintoja. Ja toisaalta, olen niin takarivin tyttö etten osaa itseäni markkinoida suuntaan enkä toiseen - peiliin siis pitää katsoa asian suhteen.

    Toisaalta ei minua mainonta muissa blogeissa haittaa - kunhan se on selkeää mainontaa, piilomainonta on usein niin läpinäkyvää että moinen pistää ärsyttämään. Välillä toki niin taitavasti toteutettua ettei sitä edes tajua - ihmettelee vaan miten jollakulla on varaa..

    Olen paljon asiaa viimeaikoina miettinyt sillä esim. mieheni ei ymmärrä miksi bloggaan miltei työkseni, otan asiasta välillä oikein stressiä, enkä saa koko jutusta mitään vastiketta. Toisaalta itselleni riittää se hyvä mieli minkä bloggauksesta ja muiden blogien lukemisesta saa - tosin välillä sitä myös loukkaantuu jostain jutusta, ärsyyntyy, tulee kateelliseksi, ties mitä tunteita liittyy ainakin mulla tähän blogimaailmaankin. Vaikka aluksi kuvittelin tämän olevan pelkästään se henkireikä arjen pyörityksen keskellä. Nykyään blogeista on tullut niin paljon ammattimaisempia taidokkaine kuvineen ja juurikin piilomainontoineen ettei tämä enää ole sellainen huoleton maailma.

    No juu, se siitä, pakko siirtyä imurin varteen, meillä vallitsee kaaos.

    VastaaPoista
  40. En ole tietääkseni lietsonut missään negatiivista ilmaapiiriä. Päinvastoin kertonut että, omasta mielestä, yriykset sekä tuotteet tarvitsevat markkinointia myös blogien välityksellä. Ja jos jotain olen kritisoinut, niin sitä kateutta minkä se osassa ihmisissä herättää.

    Asiavihrheitä tai ei, kirjoitukset tykkään aina tiivistää sekä kärjistää, koska ei kukaan jaksa liukea monisivuista "asiatekstiä viitteineen" blogista. Tässä luotan luotan lukijaan. Ihan niinkuin hän kriittisesti lukee blogeja ja tunnistaa sieltä mainonnan, lukee hän kriittisesti myös tämän tekstin ja muodostaa omat mielipiteet sekä etsii lisää/tarkempaa titoa aiheesta mikäli haluaa.

    Kuten yllä on todettu, olen itse tehnyt yhteistyötä yritysten kanssa ja tulen varmasti myös jatkossa tekemään tilanteiden mukaan.

    Olen myös mielenkiinnolla taas seurannut että kärkevät ja negatiiviset kommentit tulevat anonyymeiltä.
    Rohkeasti vain nimimerkkiä perään, niin on helpompi keskustella kun tietää keskusteleeko yhden ja saman ihmisen kanssa vai useamman :)

    Aina on sijaa kritiikille. On kuitenkin syytä ottaa huomioon, että mikäli kritisoi minun mielipidettä, kannattaa ensin lukea teksti niin tarkkaan että tietää mikä se on :)

    Kiitän taas kaikkia tasapuolisesti hyvistä kommenteista !Ja olen ilahtunut että tämä herättää keskustelua ja ehkä nyt usempi on ymmärtänyt mitkä merkitys blogeilla on myös markkinoinnissa.

    Ei tehdä tästä kuitenkaan turhan ryppyotsasista, eihän ;)

    VastaaPoista
  41. Itsekin kirjoittelin aiheesta joku aika sitten ja siellä kommenteissa nousi esiin hyvä pointti, mitä itse en edes ollut ajatellut. Eli vaikka tuotteen ostaisi ihan omilla rahoillaan ja saisi vaikka 20% alennusta summasta, olisi sekin reilua kertoa. Itse en ollut tuota puolta ajatellut ollenkaan ja näin olenkin saanut eräästä kaupasta, mutta siis vastaisuudessa muistan tämän.

    Kommentissa oli hyvä pointti eli jos tuote maksaa vaikka 100e, voisi se jäädä ostamatta mutta esim 80 eurolla sen jo ostaisi, lukijat sitten kuitenkin maksaisivat siitä täyden hinnan eli kokemukset siitä onko tuote esim hintansa väärti olisivat erilaiset.

    Tuntuu kuitenkin, että nykyään jokaista ripasausta ja linkitystä pitää varoa, ettei vain luulla piilomainonnaksi. Itsellä on ainakin aina ollut tapana linkittää ostopaika tms jos sellainen on saatavilla ihan vain helpottamiseksi, mutta siis vastaisuudessa täytyykin miettiä viitsiikö sitä tehdä ollenkaan.

    Tuntuu vain siiten jotenkin hölmöltä kertoa sama asia kommenttilaatikossa, jos joku ostopaikkaa kysyy, mutta sillä varmaankin ainakin häipy lukijoiden pelko mainonnasta.

    VastaaPoista
  42. Aikalailla samoilla linjoilla Ananan kanssa olen. Itelle on tullu viimeaikoina moniakin ehdotuksia siitä ja siitä..mutta olen skipannut monia. Muutamia kivoja arvontoja jotka sopii blogini tyyliin olen ottanut, kuten Willvin hoitolaukku-arvonnan josta SAIN itelle ihanan laukun ja siitä tietenkin kerroin. Sitte oli kylttiarvonta..ite en saanut kylttiä siitä..olisin mieluiten ottanut "palkaksi" mainonnasta/arvonnan järjestämisestä sellasen, heh. ;) Ja nyt mulla on kännytarra-arvonta, itelle sain läppäritarran jo kesällä.

    Suurimmaksi osaksi mun arvonnat on ollu omia käsitöitä tai muuta sellaista. :) Kaikista tuotteista mistä kerron niin mielipiteet on omia enkä mitää oo saanu mistää muuta ku nuo mitä yllä mainitsin, läppäritarra ja hoitolaukku.

    Tuleeko muuten noista Google mainoksista iha oikeesti rahaa bloggajalle? Mies taannoin luki niistä jostain että kaikenlaista ongelmaa vaan ollu monilla ja mä en halua niitä mun blogiin, ensinnäkin ne on rumia..heh..ja toiseksi monet niistä vie virussivuille.

    Mulla on sivubannerissa mainos/linkki Käsityömessujen nettisivuille, heillä taasen on linkki mun blogiin - molemmat hyötyy ja tuo aihe liittyy täysin mun blogiin teemaltaan.

    Aluksi mua ärsytti yli kovaa blogit jotka on siirtyny ID blogeihin mainokset välkkyy ja vilkkuu, aika harvoin niitä viittin lukea. Mutta jokasen oma asia.

    VastaaPoista
  43. Sini, ihan totta. Mietin otanko tuossa tekstissä alennus-asiaa ollenkaan tapetille ja päätin olla ottamatta. Siitä syystä että sekin on taas jaettavissa useen eri asiaan.

    Eli olet ostamassa tuotetta joka tapauksessa mutta myyjä päättää antaa alennusta... tai olet ostamassa JOS saat alennusta ;) Tässä tuo ensimmäinen vaihtoehto on mielestäni on sellainen ettei alennuksesta tarvitse kertoa. Mutta toinen sellainen että jos kerrot muutenkin "hinta-laatusuhteesta" niin toki silloin on merkitystä jos olet maksanut vähemmän...
    Ihan mistä vaan voi saada alennusta ja ihan kuka vaan, Suomessa on vain tapana maksaa se hintalapun hinta. Mutta kokeilkaapa mennä johonkin -ei ketjuliikkeeseen- vaikka, ja reippaasti kassalla sanoa että saisiko tähän jonkun kivan syysalen ja katsokaa mitä tapahtuu. Tälläinen ei kai Suomessa ole tapana kuin autokaupoissa mutta monessa muussa maassa kyllä ;)

    Minulle on loppupeleissä aivan sama kertooko alennuksista/ ilmaistuotteista vai ei. Mutta koska moneen kuluttajaan näillä blogeilla pystyy vaikuttamaan niin mielestäni kirjoittajien tulee tiedostaa asia ja sen jälkeen itse päättää miten toimii.

    VastaaPoista
  44. "Myös sillä on merkitystä, kuka kertoo ja miten."

    Näinpä juuri! Kun Sinä, jolla kuitenkin on keskivertoa enemmän arvostusta täällä blogistaniassa, kerrot mielipiteitäsi (ja siihen päälle osittain virheellistä tietoa lainmukaisuuksista) tästä asiasta, osa lukijoista vetää mutkat suoriksi ja lopputulema on se, että tavaralahjoitusten saajia ja sponsoroituja blogeja katsellaan jatkossa uusin silmin.

    Lietsominen on kyllä tosiaan liian vahva sana, sen osalta perun puheeni.


    T: jälleen "anonyymi 23. syyskuuta 2011 22.45"


    ps. Päivyri tosin taitaa olla sekaisin, ensimmäinen tekstini on kirjoitettu 24. päivän aamuna

    pps. en edelleenkään osaa keksiä itselleni nimimerkkiä

    VastaaPoista
  45. Ja lisään vielä:

    enkä siis tarkoittanut ryppyotsaisesti hyökätä Sinua tai mielipiteitäsi kohtaan. Olen vain huolissani ja harmissani niiden blogistien puolesta, joihin tässä anonyymisti ja tarpeettomastikin viitataan.

    T: jälleen kerran, "anonyymi 23. syyskuuta 2011 22.45"

    ps. alan ymmärtää nimimerkin merkityksen. Jos jatkuvasti kommentoi jotain, anonyyminä esiintyminen on hankalaa jopa kirjoittajalle itselleenkin! ;)

    VastaaPoista
  46. Nimenomaan!Ja kun juuri itsellä kyse on siitä, että jokatapauksessa kyseisen jutun haluan ja ostaisin sen, niin se prossa-ale on vaan kivaa bonusta, enkä tietenkään ole siitä kieltäytynyt. Mutta siis nyt tuonkin pointin myötä on tullut itselle selvemmät sävelet ja osaa ajatella asiaa siltä toiseltakin kantilta. Joskus omat jutut on itselle niin itsestäänselvyyksiä, että unohtaa ruudun toisella puolella olevan tyypin kokonaan ja vain olettaa jotain.

    VastaaPoista
  47. En nyt enää tätä lähde kommentoimaan, kun menee juupas-eipäs-väittelyksi.

    Oikaisen kuitenkin että minä en tässä ole viitannut anonyymisti kenenkään blogia kohtaan. Asioista olen puhunut täysin yleisellä tasolla ja omilla mielipiteillä.

    Mielestäni tässä kommentointi on pysynyt hyvin asiallisena eikä yhtäkään blogia ole lytätty henkilökohtaisella tai yleisellä tasolla.

    Mikäli viittaat Mian blogiin -johon joku on ilmiesesti ihan itse viittauksen tästä tehnyt, voit lukea sieltä kommenttini Mialle :)

    Edelleenkin, tämän kirjoituksen ainoa tarkoitus oli nostaa asia esille.

    Ja kyllä, nimimerkki on kiva asia :)

    VastaaPoista
  48. Musta on vain hyvää, että blogeissa herätään kyseenalaistamaan mainonnan ja markkinoinnin merkitys.

    Seurasin erästä tyyli(/muoti?)blogia, kun se oli alkuvaiheissaan ja sitä oli mukava lukea, koska blogisti osti vaatteita kirpparilta, yhdisteli hauskasti ja kirjoitteli pirteästi. Lopetin blogin lukemisen pari vuotta sitten, kun tyyli oli muuttunut aivan toiseksi: se oli lähinnä eri tuotteiden, kauppojen ja uutuusvaatteiden mainostamista. Suoraan tai piilosti tai itse shopattuja.

    Musta tuntuu, että aika moni lastenvaateblogi muuttuu samalla tavalla. En ota kantaa, onko se hyvä vai paha asia, koska jokaisella on omat arvonsa maailmassa.

    Itselleni kuitenkin se, mistä olen blogeissa pitänyt, on se, että ne ovat ainakin osin markkinoinnin ja mainonnan ulkopuolella. Jätän aina lukemisen niistä blogeista, joissa oma ääni alkaa vähentyä, ja muut saavat enemmän sananvaltaa. Tiedän, että on toisenlaisiakin blogien lukijoita, kuten niitä, jotka haluavat nähdä mitä kaupoissa tänään on ja lukevat blogeja vähän niin kuin tuotemainoksina.

    VastaaPoista
  49. Hei!
    Enempää enää aihetta repostelematta haluan todeta, että kirjoitit anana todella tärkeästä aiheesta! Hyvä juttu, että asiasta syntyy keskustelua. Itseäni asia on kiusannut tuolla muotiblogipuolella jo pitkään, mutta toisaalta - niitä blogejahan jää sitten vain omalta lukulistalta pois.

    Jatka samaan malliin! :)

    VastaaPoista
  50. Hehheh..mun mies on perinyt isältään alennuksien pyytämisen taidon. ;) Ite oon tyypillinen suomalainen enkä kehtaa. :D Mutta mies kyllä kysyy aina melkein voiko pluutata, siis ei ruokakaupoissa jne. mutta esim. tekniikkaliikkeissä jne. Ja melkein aina saa alennusta tai jotain kaupanpäälle, eli kannattavaa se on.

    Pluutaaminen siis täällä Pohjanmaalla tinkaamista. ;)

    VastaaPoista
  51. Löysin tämän av:lta ja olen täysin samaa mieltä!

    "Piilomainoksen lakia rikkovat eivät kuulu teille vaan niihin puuttuu, jos puuttuu viranomainen jos HE ovat katsoneet, että piilomainontaa on tapahtunut.

    Spekuloinnit av palstalla ja epäsuorat vinkkaukset eri blogeissa ja niiden kommenteissa tiettyjä blogeja kohtaan voi jättää todellakin tekemättä. Niissä on niin väärää tietoa ja valheita, kun kenelläkään muulla paitsi blogisteilla itsellään on tietoa mikä asioiden laita oikeasti on!

    Eli lopettakaa nyt hyvät kateelliset av-mammat nämä höpötykset ja jättäkää piilomainonta syytteet niistä oikeasti tietäville viranomaisille! "

    VastaaPoista
  52. Itse en ole saanut arvottavaksi keneltäkään mitään, vaan kaikki palkinnot olen itse tehnyt tai omalla rahalla ostanut.
    Myöskään tuotekokeiluja ei ole tarjottu.

    Erään kaupan mainos on blogissani, ottivat sieltä yhteyttä ja saan alennusta jos ostan heiltä.
    Ehkä joskus kaupasta jotain ostankin, toistaiseksi ei ole ollut tarvetta.

    Lisäksi olen mainostanut yhtä messutapahtumaa noin vuosi sitten, josta sain ilmaisen pääsylipun.

    Eniten tulee yhteydenottoja haastattelupyyntöjen merkeissä, milloin lehteen, milloin kirjaan tai tv-ohjelmaan tai jopa yksityishenkilön väitöskirjaan. Pyyntöjä tulee myös Suomen ulkopuolelta.


    Olen suostunut yhteen ja yksi on suunnitteilla. Näihin menen vain jos voin olla oma itseni ilman että minua yhdistetään blogiin.
    Lisäksi tulee kutsuja erilaisiin esittelytilaisuuksiin, joihin en ole mennyt yhteenkään.

    terveisin nimetön bloginpitäjä 800 lukijaa

    VastaaPoista
  53. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011092514453722_uu.shtml

    VastaaPoista
  54. Itse olen blogien sunnuntailukija. Minusta on mukava bongata niitä alekoodeja, arvontoja jne. Olen kiinnostunut lasten uusista muotivaatteista, kuvista jne. vaikka toimittajan sivulta. Ei minua pätkääkään kiinnosta, harmita se, että tuotteet olisi joku saanut vaikka ilmaiseksi. Miksikö? Koska en ole blogisti, enkä minä ole samoilla markkinoilla kadehtimassa toisen saamaa etua. Minuun saattaa vaikuttaa se ilmaiseksi saatu blogissa esitelty vaate vaikka piilomainontatarkoituksena, mutta se kiinnostaisi vaikka se olisi roskiksesta dyykattu!

    VastaaPoista

Ihan mahtavaa jos ehdit jättää kommentin,
ilahdun ihan jokaisesta!
Kiitos kun kävit ♥