27.4.2013

This is your captain speakin'

Good morning!

Viimein on lähtöaamu koittanut. Kellot oli asetettu soimaan kello 04:45 sillä meidän lento lähti kello 7:55. Kaikki tavarat oli pakattu valmiiksi autoon eli ei oikeastaan tarvinnut kun raahautua ulos ovesta ja ottaa luku neljään... eikun viiteen jos bellan Anni lasketaan, ja startata auto.

Kentälle ajoimme omalla autolla ja auto jätettiin Sixt Autovuokraamon paikalle sillä auto menee huoltoon meidän poissa ollessamme. Veholla on sellainen lentohuoltopalvelu että noutavat auton kentältä ja tekevät huollon sillä välin kun olemme matkoilla ja auto palautetaan takaisin Sixt:in paikalle ennen tulopäivää, kätevää!

Yritin pakata mahdollisimman kevyesti eli ruumaan yksi iso kassi ja koneeseen jokaiselle joku nyssykkä. Lapsille tietty tekemistä koneeseen kuten myös aikuisille ja kameraa en tietenkään halunnut ruumaan laittaa. Otin kamerarepusta pehmusteen irti ja laitoin sen miehen cabin size-laukkuun ja toivottavasti kamera matkustaa tällä tavoin ehjänä perille asti. Akuista on ollut paljon puhetta sillä niitäkin määräyksiä on tiukennettu. Lukemani mukaan kuitenkaan yhdestä pienestä kameran vara-akusta ei pitäisi tulla ongelmaa joten rohkeasti pakkasin sen käsitavaroihin mukaan. Mitään akkuja ei kuulema saa enää ruumaan laittaa.

Ilokseni Virgin oli myös nostanut matkustamoon otettavan laukun kilomäärää. Meidän ensimmäinen lento on BA:n jonka koneeseen saa viedä matkustamoon 23 kiloisen laukun kunhan se menee cabin mittoihin ja lisäksi ottaa vielä läppärilaukun. Heathrowlla vaihdamme Virginin koneeseen jonne saa viedä saman kokoisen laukun mutta painoraja on 6 kg. Kunnes luin netistä että raja muuttui maaliskuun lopussa tätä vuotta 10 kiloon, eläköön! Eipä sinne koneeseen tarvitse ihmeitä raahata mutta kamera tarvikkeineen painaa jo usemman kilon niin kyllä se kuusi olisi äkkiä tullut vastaan -viimeistään takaisin päin tullessä ;)

Lapsilla on mukana tablettitietokoneet, tehtäväkirjoja, UNO-kortit sekä tuoreita kirjoja/lehtiä. Molemmilla myös oma HubbaBubba nousuja ja laskuja varten. Minun tehtävälaukusta löytyy langat, bambuiset pyöröpuikot, pähkinöitä sekä pokkari. Villasukat on vakio, myös Floridaan mentäessä. Pähkäilyjä aiheutti myös lasten vaatetus. Suomessa on k y l m ä kello 5 aamuyöllä vaikka auto lämpiääkin nopeasti ja autohallista on aika lyhyt matka terminaaliin. Lentokoneessakin on minun kokemuksella viileä Atlantin yli lennettäessä mutta kyllähän ne pikkupalelut kestää kun perillä on 30 astetta. Tässä kohtaa mies mulkaisee koska olin sanonut ettei siellä 27 enempää lämmintä ole, hän on sellainen hivenen jääkarhumainen nimittäin. Tilanne on kuin uusinta vuodelta 2007 jolloin lensimme Maltan "Ei siellä tähän aikaan vuodesta ole kuin 25 astetta" saarelle jossa oli poikkeuksellisen lämmin ajanjakso ja mittari ei mennyt alle 30 yhtenäkään päivänä, hymyilen sisäänpäin.

Anyways, vaatteeksi valikoitui mukaan lämmintä ja nopeasti vähennettävää. Jiillä on Vinginon reisarit, pikeepaita ja päällä huppari ja bellalla Zaran chinot, pikee ja huppari. Bellalla oli onneksi yhdet uudet Sketchersit kaapissa jemmassa ja niitä on nyt kotona pidetty pehmeäksi jo kuukauden ajan. Jiillä oli huonompi tuuri, viime kesäiset conssit ovat liian pienet joten hän lähti täysin räjähtäneissä crocsin tenskuissa matkaan. Epäilen että kenkäkauppa onkin listalla heti ruokakaupan jälkeen Miamiin saavuttaessa. Perillä kääritään lahkeet ylös, heitetään hupparit laukkuun ja aloitetaan loma...

...Palataan!

1. Mukavaa lomaa!

Tulethan sitten loman jälkeen kertomaan miten kuljetit tosiaan tuota isoa järkkäriä lentokoneessa ja saiko sillä kuvata koneessa? Minulla on myös tuo iso järkkäri kannettavana reissullamme koneeseen, pokkarikin meillä on, mutten haluaisi sitä turhaan raahata pelkän neljän tunnin lentomatkan takia reissulle koska muuten kuvaan kuitenkin järkkärillä, niin pokkari olisi aivan turha koko reissussa.

1. Kiitos Meeri :) järkkäri meni koneessa ja turvatrkastuksissa nostettiin ulos laukusta erilliseen laatikkoon. Kuvannut en sillä ollenkaan matkan aikana vaan puhelimella räpsin muutamia kuvia.

2. Mahtavaa matkaa! Mua kiinnostaa, että miten järjestitte hommat pojan koulun kanssa? Tuliko sieltä sanomista näin pitkästä reissusta?

1. Me anoimme pojalle loman jo ennen vuoden vaihdetta ja luvan myönti koulun rehtori. Opettaja on tehnyt jiille tehtävävihkon mukaan ja lisäksi poika kirjoittaa joka päivästä jotain ylös. Yhden kokeen hän on suorittanut etukäteen ja jotain muita tehtäviä ja loput sitten palattuamme. Koulu on ollut hyvässä yhteistyössä eli hyvillä mielin sen suhteen saimme järjestettyä reissun :)

3. Ihanaa lomaa teille! Lasten kasvua odotellessa... Järkkäri meillä on aina ollut matkustamossa ja on sillä saatu kuvatakin - tosin harvemmin koneessa jaksaa, ehtii ja viitsii kaivaa sitä sieltä hattuhyllyltä. Miehellä on ollut se aina omassa laukussaan kädessä kannettavana, eikä ongelmaa ole tullut. Ja kaikki piuhat ja vara-akku siellä laukussa. Lennetty Europassa sekä Nykiin.

1. Tnx Suvi :) Meilläki tuli nyt hyvin kaikki kamat, ainoastaan minun laukkuni purettiin kokonaan Helsinki-Vantaan turvatarkastuksessa jossa myös kone kilkutti vaikka minulla ei ollut mitään metalia :)

4. Suvi, siis ihan Finnairin koneessako teillä on ollut myös järkkäri?
    Selasin äsken Finnairin ehtoja noita käsimatkatavaroista ja sillä luki kamerasta, että käsimatkatavaroissa voi olla pieni kamera, en sitten tiedä mitä tarkoittavat pienellä kameralla, mutta järkkärithän on nykyään tosi yleisiä niin kait niitä on tosi monella lentokoneessakin. :)

1. Meeri, meillä tosiaan BA:n ja Virginin kanssa ei ollut mitään ongelmia järkkärin kanssa :)

5. Pitäkäähän kiva loma! ♥ J

6. Meillä aina ollut järkkäri omassa kameralaukussa muiden käsimatkatavaroiden lisäksi. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Lennetty sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikkaan, Finnairilla ja muilla.

1. Pääsääntöisesti olettaisin että kamera kun kamera kulkee hyvin ksimatkatavaroissa...

7. Ihanaa ja lämmintä lomaa teille :)!

8. Ihanaaa, nautinnollista reissua ♥

9. Elämysrikasta reissua teille ja suuria seikkailuja!
    Innolla odotan matkakuulumisia!

10. Ihanaa lomaa sinne! Nauttikaa täysillä :)

11. Hauskaa lomaa! :) Näemmä sitten kun palaatte, laita ihmeessä meiliä jos ehdit jossain välissä. :)
    T. Rebsu

12. Hauskaa matkaa!! Itse oon lennellyt ainakin parikymmentä kertaa mannerten väliä eri lentoyhtiöillä järkkäri käsimatkatavaroissa eikä koskaan oo tullut sanomista. Et ottakaa mukaan vaan!
    CalGirl

13. Täällä reissukuulumisia odotellaan.. Ihanaa loman jatkoa!

14. Ihanaa lomaa!

Mielenkiinnolla odotan sitten reissupostauksia minäkin :)

15. Hei!
    Onko suunnittelemasi reissublogi jollain toisella nimellä?
    Vakkarilukijasi Stina

16. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

Giaonhan247 chuyên dịch vụ vận chuyển hàng đi mỹ cũng như dịch vụ ship hàng mỹ từ dịch vụ nhận mua hộ hàng mỹ từ trang ebay vn cùng với dịch vụ mua hàng amazon về VN uy tín, giá rẻ.

Ihan mahtavaa jos ehdit jättää kommentin,